psykisk helse og rus

Rusfrie timer og ekte glede

Alle toppklubber i fotballen har nå gatelag, og flere av sykehusets pasienter er med for Lyn. Idrettspedagog Geir Haakstad ved Spesialisert poliklinikk på Diakonhjemmet sykehus bidrar sterkt til dette arbeidet.

Publisert 23.05.2024
Sist oppdatert 27.05.2024
To menn i blå skjorter
Hver tirsdag og torsdag er det trening for Lyns gatelag på Kringsjå, og Steffen Brattbakk Kristiansen (t.v.) og Geir Haakstad er gjerne med på treningen.

Avtalen er klar; Lyn stiller med drakter, utstyr, mat, drikke, trenere og bane. Dette mot at spillerne gir av sin tid og er rusfrie. Dette var også tanken da Fredrikstad Fotballklubb startet det første gatelaget i Norge i 2011.

Suksessen med gatelag for mennesker med rusrelaterte utfordringer ble lagt merke til. Da landets sjuende gatelag var på plass ble Fotballstiftelsen dannet i 2015. Organisasjonen drifter alle gatelagene i norske toppklubber.

Et verdifullt samarbeid

Steffen Brattbakk Kristiansen er ruskonsulent i bydel Frogner, og initiativtager til Fotballstiftelsens 31. gatefotballag, Lyns gatelag. I samarbeid med idrettspedagog Geir Haakstad ved Spesialisert poliklinikk har laget vokst jevnt og trutt siden oppstart. Haakestad er på plass hver torsdagstrening for å bidra med sin faglighet og erfaring samt trygghet for dem som måtte trenge litt ekstra støtte.

– August i fjor var første trening, og i starten var det i snitt fem-seks spillere som møtte. Noen av dem er fortsatt med. I dag er vi totalt 30 spillere, og i gjennomsnitt ni på hver trening. Det er også takket være Geir at deltakelsen har skutt sånn fart hos oss, så det samarbeidet er virkelig verdifullt, sier Kristiansen.

Geir Haakstad kontaktet Kristiansen da han var i gang med å etablere et gatelag for Lyn. Haakstad hadde allerede fotballtrening for pasienter på sykehusets poliklinikk på Vinderen en gang i uken. Tilbudet ble flyttet til bydelen og Lyn, og gatelaget hadde dermed flere spillere allerede fra start. Sammen med sykehusets FACT-team (FACT står for Flexible Assertive Community Treatment = fleksibelt, aktivt oppsøkende behandling) hjelper nå Haakstad til med rekruttering og oppfølging av sykehusets pasienter, som utgjør cirka halvparten av laget.

– Dette er et stjerneeksempel på godt samarbeid mellom spesialisthelse- og bydelstjenesten her i Oslo. Vi burde hatt flere slike tiltak, det er ikke alle som er fotballinteressert. Det er mange aktiviteter som egner seg for grupper, for eksempel tur, volleyball og svømming, forteller idrettspedagogen.

Rus eller fotball

Noe av det viktigste med laget er valget spillerne tar hver uke: rus eller fotball. Laget på Kringsjå har fem spillere som har deltatt på over 40 treninger. Til sammen leverer laget i snitt ca. 250-300 rusfrie timer i måneden.

Det handler om å tilrettelegge for at det skal være så enkelt som mulig å velge fotballen. Foruten å stille med ressursene som trengs for å spille fotball, jobber trenerne og ruskonsulentene på laget for at spillerne skal kjenne på mening og mestring.

– Det er lov å ha en dårlig dag. Kanskje er det bedre å stå i mål den dagen, eller bare være til stede. Det handler først og fremst om å velge bort rusen, og forhåpentligvis bygge tillit nok til at det valget blir enklere og enklere å ta, sier Kristiansen.

En fotball på en bane
Verken steikende sol eller piskende regn holder spillerne borte fra banen.

– Vi spiller kamper cirka annenhver onsdag, og det er det blandede følelser rundt. Noen kjenner på spenning mens andre på at de kunne hatt bedre utholdenhet. For de aller fleste er det med å styrke selvbildet og samholdet, noe av det vi prøver å bygge på treningene også, fortsetter Kristiansen.

En fin arena for kompetanseheving

Kristiansen og Haakstad er overbevist om at det tette samarbeidet kan gjøre overganger mellom spesialisthelsetjenesten og bydelen enda bedre. I tillegg er gatelaget en fin arena for kompetanseheving blant helsefagarbeidere.

– Vi har hatt flere hospitanter fra Diakonhjemmet og bydelen. De har møtt mange fra brukergruppen og fått erfare hvordan de kan jobbe med dem i et aktivt gruppemiljø, forteller Kristiansen.

En gruppe mennesker som spiller fotball
Selv om det er kamp om ballen, er det først og fremst mestring og samhold som holder spillerne på banen.

Har du fotballsko du ikke bruker?

For å kunne sparke ball må det sko til. Har du fotballsko, primært i større størrelser, som du ikke bruker, setter laget stor pris på om du vil donere dem. Kontakt Geir Haakstad om det praktiske.

– Vi vil også gjerne bli kontaktet om det er noen som har pasienter som er nysgjerrige på laget, avslutter idrettspedagogen.

Geir.Haakstad@diakonsyk.no

steffenbrattbakk.kristiansen@bfr.oslo.kommune.no

Les om sykehusets tilbud til personer med rusproblemer