Dine rettigheter
Som pasient har du mange rettigheter. På denne siden finner du kort informasjon om noen av de viktigste.
Les om dine rettigheter som pasient på helsenorge.no
Barn og unge har de samme helserettigheter som voksne. Via lenken under finner du en oversikt over hvilke rettigheter du har når du må til lege eller sykehus.
Helserettigheter for barn og unge (helsenorge.no)
Barn som pårørende
Barn og unge påvirkes når noen i familien er syke og trenger å forstå hva som skjer. Det kan være at du selv er pasient, pårørende eller at du er forelder til syke barn med søsken. Vi på sykehuset skal bidra til at barn og unge i din familie blir godt ivaretatt. Informasjonen er særlig viktig ved psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlige former for fysisk sykdom eller skade, men kan også være aktuell ved andre behandlinger.
Les mer om barn som pårørende
På Diakonhjemmet sykehus ønsker vi at brukerne skal komme til orde. I tillegg til sykehusets brukerutvalg er det likepersoner, erfaringskonsulenter og pasientråd som er brukernes viktigste kanaler. Gjennom disse kanalene har sykehuset et utstrakt samarbeid med ulike brukerorganisasjoner.
Les mer på våre temasider om brukermedvirkning
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.
Egenandel og tillegg
I noen tilfeller må du betale for bandasje- og forbruksmateriell eller andre tjenester i tillegg til egenandelen.
Oversikt over egenandeler (helsenorge.no)
Frikort
Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Når du viser frikort, slipper du å betale egenandeler for resten av kalenderåret.
Oversikt over frikort og beløpsgrenser (helsenorge.no)
Når du har fått en frist for helsehjelp og ikke har mottatt helsehjelpen innen denne fristen, har du rett til å få et annet behandlingstilbud.
Du vil bli kontaktet av HELFO pasientformidling og spurt om du ønsker et annet behandlingssted. Ønsker du ikke en annen behandlingsplass, blir du stående på venteliste her hos oss.
Fristen du har fått sier noe om hvor lenge det er medisinsk forsvarlig for deg å vente på helsehjelp. At HELFO ved fristbrudd kan finne helsehjelp til deg et annet sted, medfører kortere ventetid og styrker dermed dine rettigheter som pasient.
Om dine rettigheter ved fristbrudd (helsenorge.no)
Pasientjournalen inneholder opplysninger om diagnose, sykdomsforløp, behandling, informasjon som er gitt og annet som kan være av betydning for den aktuelle behandlingen, eller for en eventuell senere behandling.
Opplysningene i journalen er underlagt taushetsplikt. Du har rett til å se hva som står i din pasientjournal, samt rett til å vite hvem som har sett opplysningene journalen inneholder.
Les mer og logg inn på Helsenorge.no
Ikke Helsenorge-bruker?
Hvis du ikke har en brukerprofil på helsenorge.no, eller trenger hjelp til å finne frem, kontakt Veiledningstjenesten på telefon 23 32 70 00.
Innsending av skjema utenom Helsenorge:
- Innsyn i pasientjournal: Fyll ut skjema for innsyn i pasientjournal (PDF)
- Begjæring om utlevering av journallogg: Fyll ut skjema for begjæring om utlevering av innsynslogg (PDF)
Skjemaene kan sendes via eDialog eller brevpost.
Diakonhjemmet sykehus
Postboks 23 Vinderen
0319 Oslo
Forespørsel fra «eksterne» instanser om utlevering av pasientjournal sendes fortrinnsvis via eFormidling. Alternativt via brevpost.
Kjernejournal gir helsepersonell rask tilgang til utvalgte og viktige helseopplysninger om deg, uavhengig av hvor du får behandling. Både du som innbygger og helsepersonell har tilgang til informasjonen i denne tjenesten.
Les mer om kjernejournal (helsenorge.no)
Du har rett til å klage dersom du mener at du ikke har fått oppfylt dine rettigheter som pasient, eller at du ikke har mottatt de helse- eller omsorgstjenestene du har krav på. Pårørende kan også ha klagerett.
Les mer om klage og erstatning
Kliniske studier, eller utprøvende behandling, er studier som utføres på mennesker for å undersøke virkning av legemidler eller andre behandlingsmetoder, men også for å undersøke hvordan medikamenter omdannes i kroppen og om bivirkningene er akseptable.
Les mer om kliniske studier her
Hvis du har en alvorlig sykdom som skal behandles eller føges opp over en viss tid, kan du ha rett til å få tildelt en kontaktlege i spesialisthelsetjenesten
Les om rett til kontaktlege (helsenorge.no)
I enkelte tilfeller kan du som pasient ønske å få din helsetilstand vurdert på nytt av en annen spesialist eller ved et annet sykehus. For å få en slik fornyet vurdering må du gå til fastlegen din, som sender en ny henvisning til spesialisthelsetjenesten. Fornyet vurdering gjelder kun èn gang for samme tilstand. Du kan selv velge hvilket sted den skal sendes til, jamfør fritt behandlingsvalg.
Les mer om rett til ny vurdering (helsenorge.no)
Pasient- og brukerombudet skal arbeide for å ivareta pasientens og brukerens behov, interesser og rettssikkerhet overfor helsetjenesten og sosialtjenesten, og for å bedre kvaliteten i tjenestene.
Pasienter og pårørende har blant annet rettigheter i forhold til reise- og oppholdsutgifter, kostpenger og opplæringspenger.
Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter.
Søk om å få dekket reiseutgifter
På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du hos din behandler eller på helsenorge.no. Husk å søke innen seks måneder etter at reisen er gjennomført.
Regler for pasientreiser
Hovedregelen er at du får dekket reisen med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn billett til lokal minstetakst med offentlig transport. For reiser over 300 kilometer dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen.
Dokumentasjonskrav
Søker du som pasient, trenger du i utgangspunktet ikke å legge med oppmøtebekreftelse fra behandler når du søker.
Ved behov for å bruke bil av helsemessige årsaker, må ansvarlig behandler dokumentere dette behovet. Har du behov for bruk av bil av trafikale årsaker, er det pasientreisekontoret som skal bekrefte behovet. Da kan du få dekket tilleggsutgifter som parkering, bom eller ferge.
Behov for tilrettelagt transport?
Er det helsemessige årsaker til at du ikke kan gjennomføre reisen på egenhånd, må behandleren din bestille transport. Når du trenger hjelp med reisen på en strekning der det ikke finnes rutegående transport, ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor.
Kontakt
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 05515.
Mer informasjon om pasientreiser og dine rettigheter (helsenorge.no)
Informasjon for helsepersonell og andre fagpersoner (pasientreiser.no)
På Helsenorge finner du informasjon om støtteordninger og mulige refusjoner av utgifter til for eksempel legemidler, næringsmidler, bandasjer eller medisinsk forbruksmateriell.
Les om refusjon og støtteordninger (helsenorge.no)
Du kan reservere deg mot at ditt biologiske materiale som er samlet inn i helsetjenesten blir brukt til forskning.
Pasienter som er oppført i Reservasjonsregisteret, kan bli spurt om å delta i forskningsprosjekter der de selv gir sitt samtykke. Reservasjonen beskytter mot å bli med i forskningsprosjekter uten eget samtykke.
Reserverer deg mot forskning (fhi.no)
Formålet med interne kvalitetssikringsprosjekter er å styre virksomheten, planlegge pasientbehandling og evaluere om pasientbehandlingen har gitt ønsket resultat. Informasjonen hentes fra din pasientjournal ved sykehuset, inkludert laboratoriesystemer og andre behandlingsrettede registre.
Kvalitetsprosjekter er ikke definert forskning, men et rent internt formål som setter sykehuset i stand til å kvalitetssikre pasientbehandlingen. Eventuelt behov for dispensasjon fra taushetsplikten avklares med Personvernombudet. Ved behov skal søknad om dispensasjon sendes til Helsedirektoratet.
Sykehuset har ikke plikt til å spørre deg om å delta i interne kvalitetssikrings prosjekt, men du kan på forhånd reservere deg mot å bli inkludert.
Dersom du ikke ønsker å bli inkludert i interne kvalitetssikringsprosjekt, sier du ifra til avdelingen der du mottar behandlingen. Din reservasjon vil da bli registrert i din pasientjournal ved sykehuset. Dersom du reserverer deg mot å bli inkludert, vil dette ikke påvirke din videre behandling ved sykehuset.
Pasientjournalloven § 6 og helsepersonelloven § 26 gir lovlig grunnlag til prosjekter for å gjennomføre internkontroll og kvalitetssikring av helsehjelpen. Det kreves ledelsesbeslutning og tilrådning fra Personvernombud for å kunne gjennomføre slike prosjekter. Formålet er begrenset til intern aktivitet og behov.
Under følger en konkret liste over kvalitetssikringsprosjekter som pågår ved sykehuset. Dersom du ønsker å reservere deg mot å bli inkludert, kan du ta direkte kontakt med prosjektleder for å registrere dette.
Reservasjon mot å være med i prosjektet om hoftebrudd (pdf)
Reservasjon mot å være med i prosjektet om fjerning av galleblæren (pdf)
Samvalg vil si at du og helsepersonell kommer frem til et informert valg for undersøkelses- og behandlingsmetoder for din sykdom/skade og situasjon. Dette er en rettighet du har som pasient.
Les mer om samvalg (helsenorge.no)
Helsepersonell har taushetsplikt og kan ikke formidle helseopplysninger om deg til andre hvis du ikke har gitt samtykke til det, eller det er bestemt i lov som for eksempel når det er nødvendig for sikre forsvarlig helsehjelp. På helsenorge.no kan du lese mer om beskyttelse av din helseinformasjon, unntak og brudd på taushetsplikten.
Les mer om taushetsplikten (helsenorge.no)
Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.
- Du skal ha informasjon om egen helsetilstand og behandling på et språk du forstår
- Du skal ha mulighet til medvirkning og samtykke på et språk du forstår
- Helsetjenesten har plikt til og ansvar for å bestille tolk
- Tolketjenesten er gratis for pasienten
- Du kan ringe til helsetjenesten og be om at den bestiller tolk
- Bare en kvalifisert tolk skal brukes som tolk
- Barn eller andre familiemedlemmer skal ikke brukes som tolk
- Helsepersonell har plikt til å vurdere om det er behov for tolk
- Helsepersonell har plikt til å gi helsehjelp på en forsvarlig måte og sikre at det er god informasjon og kommunikasjon.
- Hvis du har begrensede norskkunnskaper kan det hende at det er behov for tolk for å sikre at alt som blir sagt blir forstått
- Hvis du ikke kan møte til avtalt time, må du avbestille senest 24 timer i forveien. Hvis ikke, må du likevel betale for konsultasjonen. Det er særlig viktig å huske på dette når tolk er bestilt.
Du har rett til å velge behandlingssted i hele Norge når du har fått henvisning. Som pasient i spesialisthelsetjenesten kan du sammenligne ventetider og se hvilke behandlingssteder du kan velge.
På Helsenorge finner du oversikt over behandlingssteder, og kan sammenligne ventetidene for utredning og behandling. Der finner du også en veiviser som beskriver hva du må gjøre for å bytte behandlingssted.