Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Spesialisering i indremedisin ved Diakonhjemmet sykehus

Indremedisin

Offentlig utdanningsplan

Diakonhjemmet sykehus har per 2025 øyeblikkelig hjelpansvar for fem bydeler i Oslo med samlet ca. 180 000 innbyggere. Sykehuset har elektivt ansvar for tre bydeler med ca. 145 000 innbyggere. 

Klinikk for medisin har totalt 84 senger fordelt på fire sengeposter og observasjonspost. I tillegg disponeres åtte tekniske senger på intensivavdelingen.

Totalt vil det i 2025 være ca. 9100 innleggelser ved Klinikk for medisin.

Sengeposter:

Medisin A: Hjerte-lunge

Medisin B: Geriatri-slag

Medisin C: Infeksjon-hematologi-gastroenterologi

Medisin D: Generell indremedisin

LIS1-lege deltar i ikke-seksjonert, generell indremedisinsk vakt sammen med tilstedeværende primær- eller sekundærvakt (LIS2-3). Tertiærvakt/bakvakt (overlegene) har generell hjemmevakt etter kl. 21.

LIS-lege har også tjeneste ved sykehusets intensivavdeling. 

Klinikken har per oktober 2025 35 overlegestillinger og 32 LIS-stillinger.

Det pågår flere forskningsprosjekter ved klinikken. Klinikken har tilknyttet en professor II fra Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo, og tar imot medisinstudenter fra modul 3 og 8. Flere overleger har professorkompetanse, og 13 overleger har Phd.-grad. Flere LIS-leger har kombinert stilling som LIS og stipendiat.

Målsetting og læringsmål

Målsetningen er å gi LIS-legen utdanning i indremedisinske fagområder, herunder forebygging, diagnostikk, behandling og oppfølging, i tillegg til kvalitetssikring og utvikling av faget.

Læringsmålene i den generelle delen av utdanningen (del 2) og​ den spesielle delen innen de ulike hovedspesialiteter(del 3) ivaretas gjennom strukturert opplæring der teoretisk undervisning og utdanning følges opp med faglig supervisjon og veiledning etter mester-svenn-prinsippet ved både sengeposten og undersøkelsesavdelingen/poliklinikken.

Nedenfor finner man en oversikt over utdanningens struktur innen del 2 og del 3 av de ulike utdanningsløpene herunder hvilke læringsmål som kan oppnås ved vår avdeling og hvilke som blir oppnådd ved rotasjon til annet helseforetak.

Seksjoner for internundervisning

Hovedspesialitetene har egne seksjoner, som har et eget utvalg med ansvar for internundervisningen. Seksjonene omfatter all aktivitet (sengepost, poliklinikk, spesiallab) innen de forskjellige fagområdene.

Klinikk for medisin ved Diakonhjemmet sykehus tilbyr utdanning i den generelle delen av spesialistutdanningen i indremedisinske fag (del 2) samt innen følgende hovedspesialiteter (del 3):

  • Blodsykdommer
  • Fordøyelsessykdommer
  • Geriatri
  • Infeksjonssykdommer
  • Lungesykdommer
  • Hjertesykdommer

«Felles kompetansemål» (FKM) behandles i eget dokument

Målsettingen med utdanningsplanene er å gi en oversikt over LIS-utdanningen innen de indremedisinske fagområdene ved Diakonhjemmet sykehus. Planene beskriver utdanningens innhold innen forebygging, diagnostikk, behandling og oppfølging, samt hvordan kandidatens faglige utvikling sikres.

Læringsmålene i den generelle delen av utdanningen (del 2) og i den spesialitetsspesifikke delen (del 3) ivaretas gjennom strukturert opplæring. Teoretisk undervisning kombineres med praktisk trening og faglig supervisjon etter mester–svenn-prinsippet, både i sengepost og i undersøkelsesavdeling/poliklinikk. Kandidatene får systematisk veiledning og gjennomgår regelmessig evaluering.

Nedenfor følger en oversikt over utdanningens struktur i del 2 og del 3 i de ulike utdanningsløpene, samt en beskrivelse av behovet for rotasjon til andre læringsarenaer.

Utdanningsplanene bygger på Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (spesialistforskriften) (lovdata.no)

Nedenfor finner du følgende utdanningsplaner:

  • Utdanningsplan for generell del (del 2)
  • Utdanningsplan for hovedspesialiteten blodsykdommer
  • Utdanningsplan for hovedspesialiteten fordøyelsessykdommer
  • Utdanningsplan for hovedspesialiteten geriatri
  • Utdanningsplan for hovedspesialiteten hjertesykdommer
  • Utdanningsplan for hovedspesialiteten infeksjonssykdommer
  • Utdanningsplan for hovedspesialiteten lungesykdommer

Generell del (del 2)

Utdanningsplanen gjelder for gjennomføringen av den generelle delen (del 2) av utdanningen innen hovedspesialitetene i det indremedisinske fagområdet. Planen beskriver tjenesten ved vår klinikk, hvilke avdelinger kandidaten skal tjenestegjøre ved, samt hvilke samarbeidende institusjoner som skal benyttes for suppleringstjeneste for å oppfylle kravene til de ulike læringsmålene.

Uavhengig av hvilken hovedspesialitet kandidaten sikter seg inn mot, må den generelle delen av utdanningen (del 2) gjennomføres. Denne delen skal gi generell vaktkompetanse ved en indremedisinsk avdeling. Ved vår avdeling er gjennomføringstiden for del 2 om lag 3,5 år.

Det forutsettes at en vesentlig del av del 2 er fullført før kandidaten går videre til del 3 (hovedspesialiseringen).

Nær alle læringsmål for del 2 kan oppfylles ved vår avdeling. For læringsmål knyttet til trombolyse ved akutt hjerneinfarkt, er det inngått hospiteringsavtale med annet helseforetak.

Læringsmål innen nyre og nefrologi dekkes gjennom klinisk tjeneste, internundervisning ved ekstern nefrolog og endokrinolog, samt tjeneste i generell indremedisinsk poliklinikk.

I del 2 roterer LIS-leger gjennom de fleste kliniske sengeposter etter en fastsatt rotasjonsordning, noe som gir en bred oversikt over det indremedisinske fagfeltet. Videre har man noe generell indremedisinsk poliklinisk tjeneste. I del 3 vil LIS primært være tilknyttet den sengeposten som håndterer pasienter innen valgt hovedspesialitet. Kandidatene har også spesialisert poliklinisk tjeneste i denne fasen av utdanningen.

Det er en målsetting at tre LIS-leger skal være i utdanningsløp mot hver hovedspesialitet til enhver tid. Disse kandidatene vil da befinne seg på ulike steder i utdanningsforløpet.

Sykehuset har et felles introduksjonsprogram over tre dager for alle nyansatte leger. I tillegg blir alle nyansatte introdusert til avdelingens interne rutiner i henhold til etablert sjekkliste. Det er også etablert en fadderordning ved klinikken.

Øvrig introduksjon til det kliniske arbeidet tilpasses individuelt og baseres på en vurdering av kandidatens tidligere arbeidserfaring.

LIS-lege og veileder utarbeider i fellesskap en individuell utdanningsplan innen første måned etter ansettelse. Planen revideres regelmessig gjennom hele utdanningsløpet. Læringsplaner tildeles i kompetanseportalen.

Supervisjon er en integrert del av det daglige kliniske arbeidet og inngår i previsitt, visitt, postarbeid, poliklinisk aktivitet, opplæring og utføring av prosedyrer, samt i vaktsituasjoner. Supervisjonen gis som umiddelbar faglig tilbakemelding og veiledning i den praksisnære hverdagen, og skal bidra til at LIS-legen oppnår relevante læringsmål gjennom de daglige læringsaktivitetene.

All previsitt og visittgang er tildelt en supervisjonsansvarlig overlege eller erfaren LIS ved de respektive teamene. Overlegen er i hovedsak til stede ved all previsitt for sitt team, og deltar i visitt ved utvalgte pasienter.

LIS-leger i poliklinikk superviseres gjennom konferering og veiledning ved behov av respektive spesialister, både i akuttmottak og i poliklinikkene.

LIS tildeles veileder ved ansettelse. I del 2 vil veileder ikke nødvendigvis ha samme hovedspesialitet som kandidaten senere sikter mot, men dette sikres i del 3. Veiledning gjennomføres med 45 minutter per måned, og tiden er lagt inn i tjenesteplanen. Veiledningen foregår både individuelt og i gruppe.

Klinikken har som ambisjon at alle overleger skal ha veiledningskompetanse. Per i dag deltar overlegene i intern opplæring innen supervisjon og veiledning i tråd med føringer fra RegUt. Veiledningen skal gi rom for refleksjon og drøfting av faglige utfordringer sammen med en erfaren kollega.

Som ledd i fagutvikling har LIS i gjennomsnitt fire timer fordypningstid per uke. Fordypningstiden tas ut som hele dager som er lagt inn i tjenesteplanen.

For å sikre at LIS oppnår faglig progresjon og tilegner seg kompetansekravene i spesialistutdanningen, gjennomføres regelmessige kompetansevurderinger i dialog med veileder.

Det er etablert et vurderingskollegium bestående av veiledere, avdelingsleder for medisinske leger, overlege med ansvar for LIS 2, utdanningsansvarlig overlege (UAO) samt overlege i akuttmottaket. Kollegiet møtes én gang per halvår og vurderer faglig nivå og progresjon hos utdanningskandidatene. Kandidatene får deretter strukturert tilbakemelding fra sin veileder.

Oppnådde læringsmål og læringsaktiviteter dokumenteres og godkjennes i Kompetanseportalen (Dossier). Supervisør godkjenner læringsaktiviteter, mens veileder sluttgodkjenner læringsmål.

Internundervisning og kurs

Internundervisning for del 2 gjennomføres som morgenundervisning på tirsdager og torsdager, samt som undervisning i lunsjtiden på onsdager. I tillegg gjennomføres seksjonsvis undervisning. Den samlede undervisningstiden oppfyller kravet om minst 70 timer internundervisning per år.

Temaene i internundervisningen er knyttet til utdanningsplanens læringsmål, slik at læringsaktiviteter kan godkjennes etter deltakelse. Undervisningen er organisert som et toårig program der alle nødvendige temaer dekkes og deretter repeteres.

Både LIS og overleger bidrar med presentasjoner. Undervisningsutvalget ved avdelingen har ansvar for å utarbeide planen for internundervisningen.

I del 2 av utdanningen tildeles fem kursdager i vårsemesteret og fem kursdager i høstsemesteret. Ytterligere kurstid kan innvilges individuelt.

Diakonhjemmet er blant sykehusene i landet, utenom universitetssykehusene, med størst forskningsproduksjon. Det er omfattende forskningsaktivitet, særlig innen revmatologi, psykiatri og psykofarmakologi, men også i de indremedisinske fagene. Sykehusets visjon er at all forskning skal være klinikknær og bidra til bedre behandling for pasientene. Sykehuset har et eget forskningsutvalg som arbeider for å stimulere og legge til rette for forskning i avdelingene.

LIS får grunnleggende opplæring i forskningsmetode, og forskningsresultater formidles gjennom fagmøter, seminarer og andre arenaer ved sykehuset. Forskningsforståelse inngår som en viktig del av læringsmålene innen FKM. LIS som ønsker det, har gode muligheter til å delta i forskningsprosjekter.

Som del av internundervisningen må LIS regelmessig presentere aktuell forskning fra vitenskapelige artikler. I disse presentasjonene diskuteres forskningsmetode samt studienes styrker og svakheter. Relevant lovverk og grunnleggende forskningsetikk behandles som egne tema i undervisningsprogrammet ved sykehusets kvalitetsmøter, som avholdes hver 14. dag.

Alle LIS orienteres om pågående forskningsprosjekter i avdelingen. Mange bidrar til utforming av forskningsprotokoller, og flere deltar i inklusjonsarbeid, blant annet i forbindelse med vaktarbeid. LIS oppfordres til å delta i forskning, fagutvikling og kvalitetsforbedrende prosjekter.

Utdanningsutvalget ved medisinsk avdeling består av tre overleger og to LIS. Utvalget har ansvar for en samlet utdanningsplan for del 2 av spesialistutdanningen og vurderer fortløpende behov for endringer i utdanningsopplegget.

Utdanningsansvarlig overlege (UAO) leder utvalget. De ulike hovedspesialitetene har særskilt ansvar for utdanningen i del 3.

Utdanningsutvalget inngår som en del av sykehusets overordnede organisering av utdanningen, og lederen deltar i sykehusets klinikkovergripende utdanningsråd. Utvalget møter 4–6 ganger per år.

Praktiske ferdigheter læres i klinisk arbeid under supervisjon. En stor del av dette skjer i det daglige virke, og LIS oppfordres til å benytte de mulighetene som avdelingen tilbyr.

Det arrangeres årlig HLR-kurs, ofte ved simuleringssenteret. I tillegg gjennomføres BEST-øvelser i akuttmottaket hver annen uke, der vakthavende leger den aktuelle dagen kan delta.

Alle nyansatte LIS-leger deltar på et todagers kommunikasjonskurs etter ansettelse.

LIS-leder eller avdelingsleder v/avdeling for medisinske leger, Klinikk for medisin

Sentralbord tlf.: 22 45 15 00
E-postadresse: postmottak@diakonsyk.no

 

Sist oppdatert 17.12.2025