Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Spesialisering i lungesykdommer ved Diakonhjemmet sykehus

Lungesykdommer

Offentlig utdanningsplan

Utdanningsplanen gjelder for utdanning innen lungesykdommer (del 3) på Diakonhjemmet sykehus. Planen beskriver hvor man skal tjenestegjøre og hvilke samarbeidsaktører man må ha suppleringstjeneste hos for å oppfylle kravet til klinisk tjeneste. Ved tilsetting vil det utarbeides en individuell utdanningsplan som viser alle læringsmål man må oppnå for å oppfylle kravet til den kliniske praksisen, læringsaktiviteter, veiledning, supervisjon og kurs.

Ved lungemedisinsk seksjon er det ansatt 2 overleger med spesialitet i indremedisin og lungesykdommer. Lungemedisinsk seksjon har siste årene ikke hatt utdanningskandidater i lungemedisin, men vil i og med den nye utdanningsreformen tilstrebe å til enhver tid ha 1-2 utdanningskandidater i lungesykdommer (LIS 3) på seksjonen.

  • Lungeseksjonen disponerer en 20-sengs sengepost sammen med hjerteseksjonen.
  • Seksjonen utreder og behandler vanlige problemstillinger innen lungesykdommer.

På sengeposten tilbyr seksjonen ventilasjonsstøtte med bipap og oksygeneringsstøtte med optiflow. Vi har tilgang til respirasjonsfysiologisk utredning med spirometri, måling av gassdiffusjonskapasitet, body-boks og ergospirometri.  Respirasjonsfysiologisk laboratorium betjenes i all hovedsak av 3 svært kompetente sykepleiere med spesialitet i lungemedisin, og erfarne, formelt spesialiserte testledere til ergospirometri. Vi har også V-scan.

Lungemedisinsk seksjon tilbyr også bronkoskopisk undersøkelser og prøvetakning.  Bronkoskopi utføres både poliklinisk og på inneliggende pasienter. Vi utfører bronkoskopi som et ledd i utredning, behandling og prøvetakning ved lungemedisinske, infeksjonsmedisinske, onkologiske og akutt-/intensivmedisinske problemstillinger.

Lungemedisinsk poliklinikk tilbyr også utredning, behandling og oppfølging av pasienter med søvnrelaterte problemstillinger. Vi initierer behandling med non-invasiv ventilasjonsstøtte, og følger opp disse pasientene poliklinisk.

Lungemedisinsk seksjon har også nært samarbeid med radiologisk avdeling.  Radiologisk avdeling bistår lungeseksjonen med undersøkelser som konvensjonell røntgen, gjennomlysning, MR, CT og UL. Samarbeidet med radiologisk avdeling innebærer også intervensjonsradiologiske prosedyrer som tappinger og biopsitakning. For å  fylle krav til kompetanse innen vurdering av røntgen thorax har klinikken utviklet egen samling av eksempelbilder med problemstilling og radiologisk vurdering.

Lungemedisinsk seksjon har et tett samarbeid ved de lungemedisinske og lungeonkologiske fagmiljøene ved Oslo universitetssykehus (OUS). Vi har hyppig uformell dialog med lungepoliklinikkene ved OUS-Rikshospitalet og OUS-Ullevål. De bistår oss blant annet ved behov for endobronkial ultralyd. Vi har også et mer formalisert samarbeid med ukentlig MDT-møte med lungemedisinere, onkologer, thoraxkirurger og radiologer. Der vi kan legge frem og diskutere aktuelle kasus. I all hovedsak onkologielaterte problemstillinger.

Vi deltar også på lungemedisinske fagmøter sammen med lungemedisinere fra (OUS) og Lovisenberg Diakonale Sykehus (LDS).

Ved sjeldnere lungemedisinske problemstillinger yter det lungemedisinske fagmiljøet ved OUS oss svært god service, og har lav terskel for å bistå med innleggelse og tilleggsvurdering under utredninger.

LIS-legen har ved seksjonen tilgang til en allsidig og grundig opplæring i  de lunge- og respirasjonsfysiologiske ferdighetene vi kan tilby. Det er tett samarbeid med spesialist for supervisjon i prosedyrer og diskusjon og tolking av funn og kliniske problemstillinger.

Én av klinikkens sengeposter er Hjerte-/lungeposten som er delt i et hjerte- og et lunge-team som til sammen har 20 senger. Det var i 2018 785 innleggelser på lungeteamet. Utdanningskandidatene deltar på previsitt sammen med spesialist i lungesykdommer hver dag og går visitt på pasientene som ligger på lungeteamet på Hjerte/lunge-posten.

LIS-3 vil også kunne få egne polikliniske pasienter med lungemedisinske problemstillinger.

Lungemedisinsk seksjon har i utgangspunktet ingen avtale om tjeneste ved medisinsk overvåkning/intensiv. Dog bistår vi når det er pasienter med lungemedisinske problemstillinger og ved behov for bronkoskopi.

Lungemedisinsk poliklinikk er en del av Medisinsk poliklinikk og har stor aktivitet.  Det var 2564 episoder relatert til lungemedisinsk poliklinikk i 2018. 151 bronkoskopier. Lungeseksjonen disponerer på medisinsk poliklinikk 2 konsultasjonsrom med spirometrio og DLCO.  Det ene også med body-box. Vi har et eget rom til bruk ved bronkoskopi og andre invasive prosedyrer.

Ergospirometri, CPET- cardiopulmonal exercietest er etablert. Utstyret betjenes i utgangspunktet av testleder ansatt ved revmatologisk avdeling, og er organisert som en del av Diakonhjemmet aktivitetsmedisinske senter.

Målet er at CPET skal bli en viktig del av lungemedisinsk seksjons tilbud. LIS-lege kan påregne å få erfaring i gjennomføring og tolkning av undersøkelsen. Vi håper at dette skal bli et verdifullt tilskudd til sykehusets tilbud generelt, og til pasienter og forskningsprosjekter med lunge- og respirasjonsfysiologiske problemstillinger spesielt.

Spesialisering i lungesykdommer gjennomføres som en LIS 2/3-utdanning over minst fem år etter fullført LIS-1-periode. Utdanningen omfatter 3,5 års tjeneste ved generell indremedisinsk avdeling, inkludert lungemedisin, etterfulgt av minimum 18 måneders utdanningstjeneste ved OUS eller Akershus universitetssykehus (Ahus). Utdanningskandidaten vil ha klinisk tjeneste under tett supervisjon og veiledning, samt delta på internundervisning, kurs, kliniske prosedyrer og selvstudier, inkludert gjennomgang av retningslinjer. Kandidatene oppfordres til å sette seg inn i gjeldende spesialistregler.

Tjenesteplanene legges til rette slik at kandidatene får gjennomført planlagte læringsmål og læringsaktiviteter. LIS-3 tas ut av sengeposttjeneste for å drive fagspesifikk poliklinikk, samtidig som det legges til rette for at sentrale lungemedisinske prosedyrer, som BiPAP, bronkoskopi og pleuradrenasje, kan utføres under ordinær sengeposttjeneste. Læringsmål innen radiologi kan oppnås ved lungeseksjonens samarbeid med radiologisk avdeling uten behov for skifte av læringsarena.

Videre bidrar sykehusets onkologiske seksjon til delvis oppnåelse av læringsmål knyttet til medikamentell behandling av maligne lungetilstander. Onkologisk seksjon ligger under medisinsk klinikk, og denne opplæringen medfører ikke skifte av læringsarena. Utdanningsløpet gir dermed en helhetlig opplæring som kombinerer klinisk tjeneste, prosedyrer, tverrfaglig samarbeid og fagspesifikk poliklinisk erfaring.

Sykehuset har et felles introduksjonsprogram over tre dager for alle nyansatte leger. Alle nye LIS får tildelt en fadder. Alle nyansatte blir introdusert til avdelingens interne rutiner i henhold til sjekkliste.

Øvrig introduksjon til det kliniske arbeidet tilpasses individuelt, basert på kandidatens tidligere arbeidserfaring.

LIS tildeles en individuell utdanningsplan innen én måned etter ansettelse.

Supervisjon er en integrert del av det daglige kliniske arbeidet, og omfatter previsitt, visitt, postarbeid, poliklinisk aktivitet, opplæring, prosedyrer og vaktsituasjoner. Supervisjon gis som umiddelbar faglig tilbakemelding og veiledning i den praksisnære virksomheten, og skal bidra til at LIS oppnår aktuelle læringsmål gjennom daglige læringsaktiviteter.

LIS tildeles veileder ved ansettelse. I del 3 av utdanningsløpet skal veileder ha samme spesialitet som den hovedspesialiteten kandidaten utdannes mot. Individuell veiledning eller gruppeveiledning gjennomføres minst én gang per måned, eller hyppigere ved behov, og tiden er lagt inn i tjenesteplanen. Veiledningen skal gi rom for refleksjon og drøfting av faglige utfordringer sammen med en erfaren kollega.

LIS sin faglige progresjon evalueres, gjerne i samråd med kolleger som LIS har arbeidet sammen med i det daglige. Gruppeveiledning kan også benyttes for drøfting og erfaringsutveksling om mer generelle problemstillinger.

Som ledd i fagutvikling har LIS i gjennomsnitt fire timer fordypningstid per uke. Fordypningstiden tas ut som hele dager som er satt inn i tjenesteplanen.

For å sikre at LIS oppnår faglig progresjon og tilegner seg kompetansekravene i spesialistutdanningen, gjennomføres regelmessige kompetansevurderinger i dialog med veileder.

Det er etablert et vurderingskollegium bestående av veiledere, avdelingsleder for medisinske leger, overlege med ansvar for LIS 2, utdanningsansvarlig overlege (UAO) samt overlege i akuttmottaket. Kollegiet møtes én gang per halvår og vurderer faglig nivå og progresjon hos utdanningskandidatene. Kandidatene får deretter strukturert tilbakemelding fra sin veileder.

Oppnådde læringsmål og læringsaktiviteter dokumenteres og godkjennes i Kompetanseportalen (Dossier). Supervisør godkjenner læringsaktiviteter, mens veileder sluttgodkjenner læringsmål.

Alle utdanningskandidatene deltar i internundervisning for LIS i del 2 (se utdanningsplanen for LIS del 2). I tillegg skal utdanningskandidatene i lungesykdommer ha 45 minutter hver uke der lungemedisinske emner gjennomgås planmessig. Undervisningen foregår oftest som foredrag med diskusjon, men inkluderer også gjennomgang av aktuelle kasuistikker, supplert med ergospirometrirapporter, radiologiske undersøkelser og/eller annet materiale som belyser relevante lungemedisinske problemstillinger. Faglig diskusjon er alltid en integrert del av undervisningen.

Ansvar for undervisningen deles mellom spesialistene i lungemedisin, utdanningskandidatene samt andre LIS 2 med interesse for faget. Forberedelsestid kan tas i avsatt fordypningstid. Det prioriteres at LIS-leger deltar på obligatoriske og anbefalte kurs, og avdelingen dekker kursavgiften. LIS 3 innvilges tre kurs årlig.

Diakonhjemmet er blant de sykehusene i landet utenom universitetssykehusene som har størst forskningsproduksjon. Det er en betydelig forskningsaktivitet, spesielt innen fagområdene revmatologi, psykiatri og psykofarmakologi. Sykehusets visjon er at all forskning skal være klinikknær og bidra til bedre behandling for pasientene. Sykehuset har et eget forskningsutvalg som arbeider for å stimulere og legge til rette for forskning i avdelingene. LIS får grunnleggende opplæring i forskningsmetode og resultater fra forskning presenteres gjennom fagmøter, seminarer og på annen måte ved sykehuset. LIS som ønsker det vil ha gode muligheter for å delta i forskningsprosjekter, eventuelt også initiere egne prosjekter

Læringsmål 13 (forskningsforståelse) i felles kompetansemodul (FKM) dekkes via eget kurs som holdes 2 ganger per år. 

Det er per i dag begrenset forskningsaktivitet ved avdelingens lungeseksjon. Dog er målet at seksjonen blant annet gjennom etablering av ergospirometri/CPET og i samarbeid med aktive forskningsmiljøer på Diakonhjemmet skal kunne bidra til aktuelle forskningsprosjekter. Utdanningskandidatene oppfordres til deltagelse i forskning og -forbedringsarbeid.

Klinikk for medisin har utdanningsutvalg som planlegger internundervisningen. Det skal etableres utdanningsutvalg for lungemedisinsk seksjon bestående av en utdanningsansvarlig overlege og en LIS-lege.

Utdanningstilbudet er under kontinuerlig evaluering og drøftes regelmessig i utdanningsutvalget i forbindelse med planlegging av den interne undervisningen.

Praktiske ferdigheter innlæres i klinisk arbeid under supervisjon. En stor del av dette vil foregå i det daglige virke og ved at LIS oppsøker de mulighetene som avdelingen byr på.

Det arrangeres AHLR-kurs årlig og jevnlig BEST-øvelser i akuttmottaket.

Alle nyansatte LIS-leger deltar på et todagers kommunikasjonskurs etter ansettelse.

LIS-leder eller avdelingsleder v/avdeling for medisinske leger, Klinikk for medisin

Sentralbord tlf.: 22 45 15 00
E-postadresse: postmottak@diakonsyk.no

Sist oppdatert 17.12.2025