#LAGPLASS

Fellesskap er viktig for den psykiske helsen vår

Årets kampanje i forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse, som markeres 10. oktober, oppfordrer til å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende.

Publisert 30.10.2023
Sist oppdatert 25.03.2024
To kvinner som står sammen
Danielle Wright og Hilde Dallavara Lending er to av psykologspesialistene på Poliklinikk psykisk helse og arbeid som hver dag ser den positive virkningen av å få jobbe eller studere for mennesker som sliter psykisk.

Å få jobbe eller studere og dermed få være del av et fellesskap er viktig for den psykiske helsen vår. Årets kampanje (verdensdagen.no) har emneknaggen #lagplass​.

– Angst og depresjon er blant de vanligste årsakene til sykefravær i Norge. Derfor er det viktig med god og effektiv behandling som rommer både symptommestring og bedring av arbeid og studiefunksjon, sier psykologspesialistene Danielle Wright og Hilde Dallavara Lending​ i Voksenpsykiatrisk avdeling Vinderen.

Behandling og forskning​

Poliklinikk psykisk helse og arbeid​ har gjort dette til sin fanesak. I tillegg til å tilby poliklinisk behandling til Oslos befolkning, forsker de kontinuerlig på forholdet mellom psykisk helse og arbeid.

Håpet er å spre budskapet og metodikken slik at flere kan få behandling som fokuserer på både effektiv psykoterapi og funksjonsbedring.​

Terapi og jobbfokus​​

Ragne Gjengedal​, leder og psykologspesialist ved Enhet for forskning og innovasjon, Voksenpsykiatrisk avdeling, disputerte på NTNU 18. august. Temaet var nettopp virkning av terapi for retur til jobb for mennesker med depresjon og angst.

Fokus på mestring og jobb virker