Besøk fra Geneve for å lære oss å sy sammen levatormuskel

Møt professor Frédéric Ris fra Geneva University Hospital. 10. november demonstrerte han for Line Schjøth-Iversen og kolleger hvordan han syr sammen levatormuskelen i bekkenbunnen.

Publisert 13.11.2023
Sist oppdatert 09.04.2024
En mann og en kvinne i et rom med skap
Professor Frédéric Ris fra Geneva University Hospital og overlege Line Schjøth-Iversen i operasjonsgangen rett før første operasjon.

Dette er første steget i en prosess hvor sykehuset skal bygge opp egen kompetanse på området. Overlege Line Schjøth-Iversen ved Avdeling for gastrokirurgi har allerede vært på besøk på universitetssykehuset i Geneve og fulgt arbeidet til professor Ris. 10. november var han på Diakonhjemmet sykehus og opererte fire av Schjøth-Iversens pasienter. Det han gjør er å sy sammen avrevet levatormuskel i kvinners bekkenbunn (heismuskelen).

Ny operasjonsteknikk

Å sy sammen levatormuskelen er en ny operasjonsteknikk. Professor Ris forklarer at han har operert mellom 100-140 kvinner så langt og at det bare er hans sykehus i Geneve som har erfaring med teknikken.

– Vi får nå forespørsler fra hele verden. Noen pasienter kommer med godkjenning fra offentlige helsemyndigheter eller forsikringsselskap, andre betaler selv. Jeg har vært flere steder og demonstrert teknikken og for å lære opp nye kirurger. Norge er tidlig ute. Jeg ser fram til å lære opp Line Schjøth-Iversen. Hun er en dedikert kirurg og ivrig student, forteller Ris.

Hjelper vanskelig tilfeller etter fødselsskader

– Mange av pasientene mine sliter etter fødselsskader. De fleste med avreven levatormuskel i bekkenbunnen kan hjelpes med tilpasset fysioterapi og opptrening, også når selve muskelen i bekkenet er avrevet. Det er flere muskler i bekkenbunnen som kan trenes opp og kompensere for skader på denne muskelen. Men for noen kvinner er ikke dette tilstrekkelig. De vil fortsette å slite med smerter, inkontinens og utfordringer ved samleie. Dette er svært sårbare kvinner med store belastninger og kroniske smerter etter fødsler. Vi vet ikke hvor mange som kan hjelpes med den nye teknikken. Men jeg tror det finnes mørketall, trøblete liv og mye skjult lidelse rundt oss. Teknikken med å sy opp levatormuskelen kan hjelpe disse, forteller Schjøth-Iversen.

I løpet av 2024 er planen at Line Schjøth-Iversen skal hospitere og trene hos Ris i Geneve i løpet av sin overlegepermisjon. Etter det vil hun ha oppnådd tilstrekkelig erfaring for å kunne operere på egen hånd.

Streamet til kolleger

Line Schjøth-Iversen brenner ikke bare for sine sårbare pasienter. Før besøket fra Geneve ønsket hun å legge til rette for at flere skulle få en introduksjon til den nye operasjonsteknikken. Hun fikk hjelp av Medisinsk teknisk avdeling til å streame operasjonene 10. november – både til kolleger fra sykehuset og kolleger fra nærliggende sykehus som hadde anledning til å komme hit. De fulgte operasjonene live fra møterom 7-8 på storskjerm. De kunne også snakke med operatørene i operasjonsstue 7 og diskutere direkte med Ris og Schjøtth-Iversen.

Har du vondt et pinlig sted?

Verkebyller og endetarmsfistler er smertefullt og plagsomt, og behandlingen kan være komplisert. På Diakonhjemmet sykehus bruker vi flere metoder for at pasienten skal bli kvitt problemet. I denne filmen møter du en av våre spesialister og en pasient som forteller sin historie.

Se filmen med overlege Line Schjøth-Iversen
En mann i hvit skjorte