Behandling, talocrural artrodese

Ankelslitasje, avstiving av ankelledd

Ved utslitt ankelledd (artrose) og sterke smerter kan operasjon med avstivning av ankelleddet gi lindring av smertene. Årsaken til slitasje i ankelleddet kan være tidligere ankelbrudd, båndskader eller leddgikt. 8 av 10 pasienter angir at de blir smertefri etter utført ankelavstivning.

Pasientforløp og vurdering

Diakonhjemmet har drevet med avansert fot- og ankelkirurgi i mange år. Vi er et dedikert fot- og ankelteam bestående av erfarne kirurger, fysioterapeuter og sykepleiere.

Pasientforløp ankelledd avstiving
En person i kirurgiske scrubs og en maske i et rom

Introduksjon

Henvisning og vurdering

Fastlege henviser til ortoped. Røntgenbilder av begge ankelledd og føtter tas før time hos ortoped, enten ved bestilling hos røntgeninstitutt eller på sykehusets poliklinikk.

Røntgenbilde av begge ankler og føtter tas før timen, enten ved et røntgeninstitutt eller ved sykehusets radiologiske avdeling. Ortoped som vurderer henvisningen vil avgjøre om det er nødvendig med flere røntgenbilder, for eksempel av begge beina fra hoften til fot, for å vurdere aksene i underekstremiteten. Tidvis kan det være aktuelt med andre undersøkelser som CT og MR, men dette vurderes av ortoped. Dersom pasienten er operert i foten eller hofte/kne fra tidligere er dette nyttig informasjon for ortopeden. Vi ønsker da informasjon om når og hvor, slik at vi kan hente inn eventuelle aktuelle røntgenbilder tatt tidligere og tidligere operasjonsbeskrivelser.

Før

Forberedelse før innleggelse

Hold deg i aktivitet med tilpasset trening helt frem til innleggelsen. Det vil bidra til at du kommer deg raskere etter operasjonen.

Det er vanlig å reise direkte hjem etter utskrivelse fra avdelingen. Tenk gjennom hvordan det vil bli å komme hjem med en nyoperert ankel: Vil du ha behov for hjelp til praktiske gjøremål som innkjøp av mat, matlaging, rengjøring og klesvask? Fjern løse tepper i hjemmet, og lag plass slik at du lett kan bevege deg rundt med krykker, andre ganghjelpemidler eller arbeidsstol med hjul. Det er en fordel om du trener på krykkegange med avlastning på forhånd. Du bør sikre at baderom og dusj har sklisikkert gulv. Dersom det er mulig bør du tilrettelegge slik at du kan bo hovedsakelig på ett plan.

Kontakt fysioterapeut på hjemstedet for avtale om videre trening etter utskrivelsen.

Kontakt din hjemkommune hvis du har behov for hjelp fra hjemmetjenesten ved hjemkomst.

Hjelpemiddelformidlingen

I forbindelse med operasjonen vil du få bruk for noen praktiske hjelpemidler, både på avdelingen og hjemme. Det er viktig at hjelpemidlene er hentet og montert i god tid før operasjonen. Dette er ditt ansvar. 

For innbyggere i Oslo kan midlertidige hjelpemidler (merket med M nedenfor) hentes på Hjelpemiddelformidlingen Oslo kommune. 

Adresse: Kabelgaten 15 på Økern, vis-à-vis Kuben vgs. 

Telefon:  23 43 92 00  

Åpningstid: Mandag-fredag kl. 9-15

Besøk nettsidene til Hjelpemiddelformidlingen

Ved behov for informasjon om tilpasninger i hjemmet, kan man kontakte ergoterapeut eller fysioterapeut i egen bydel. 

Telefonnummer til Oslo kommunes kontaktsenter:  21 80 21 80

Innbyggere utenfor Oslo kan kontakte hjelpemiddellageret i hjemkommunen.

Hvilke hjelpemidler bør du skaffe deg?

  • Ganghjelpemiddel: Krykker (eventuelt med ispigger), rullator (M)
  • Langt skohorn
  • Dusjstol/badekarrist/håndtak i dusjen (M)
  • Arbeidsstol på hjul, eventuelt kontorstol (M)

Hvordan bør du tilrettelegge hjemme?

  • Høy stol med armlener
  • Høy nok seng
  • Fjerne tepper og andre snublefeller
  • Ha det lett fremkommelig inne
  • Eventuelt montere rekkverk/håndtak ved trapper
  • Ordne/handle inn mat

Ved hjemreise har du ordnet

  • Noen som kan hente deg/følge deg hjem
  • Noen som tar imot deg hjemme

Kosthold

Før operasjonen og i tiden etterpå er det viktig med et sunt og næringsrikt kosthold. Det er spesielt viktig at du får i deg rikelig med proteiner i ukene før operasjonen. Dette finnes blant annet i magert kjøtt, fisk, ost, melk og egg. Du bør også drikke rikelig.

For å optimalisere tilheling er det viktig å ha nok D-vitamin og kalk i kroppen. Det er derfor fint om du tar kontakt med fastlege, for å måle D-vitamin i blodet. Har du lav D-vitamin bør du starte på tilskudd.

Røyking og snus

Røyking reduserer blodgjennomstrømmingen, og kan dermed gi økt risiko for komplikasjoner. Røyking gir dårligere tilheling, både i huden og i beinet. Pasienten som røyker har 10 ganger høyere risiko for manglende tilheling av bein ved dette inngrepet. Vi anbefaler derfor at du slutter å røyke. Nikotinplaster/-tyggegummi er bedre enn sigarettrøyk, og kan brukes dersom du synes det er vanskelig å slutte helt.

Vi gjør oppmerksom på at Diakonhjemmet sykehus er røykfritt.

Forberedelser kvelden før operasjon

Kvelden før operasjonen er det viktig at du spiser og drikker godt, også kveldsmat. Selv om du skal faste fra midnatt kan du drikke klare væsker (vann, te, saft, kaffe uten melk og sukker) frem til kl. 6. Etter kl. 6 skal du hverken spise, drikke, røyke, snuse eller tygge tyggegummi.

Kjøp 250 ml Hibiscrub/Lactacyd på apoteket, les bruksanvisningen nøye. NB! Fjern kunstige negler, neglelakk, sminke, smykker, ringer og piercing før du dusjer.

  1. Dusj hele kroppen 
  2. Fyll hånden med såpen
  3. Vask håret grundig med såpen 
  4. Såp deretter inn hele kroppen med såpen, og vær spesielt nøye med: - nesen og rundt ørene - armhulene - navlen - nedentil 
  5. Skyll nøye! 
  6. Gjenta punkt 2-5 
  7. Tørk deg med et rent håndkle. Ikke bruk noen form for krem på huden etter dusjen 
  8. Ta på deg rene klær og bruk nyvasket sengetøy

På morgenen på operasjonsdagen skal du gjenta punkt 1-8, bortsett fra punkt 3 om hårvask, før du kommer til sykehuset.

Du må også ta fotbad kvelden før operasjon.

Ved innleggelse må du ha med deg

  • Faste medisiner og oppdatert oversikt over legemidler du bruker
  • Eventuelle behandlingshjelpemidler (for eksempel CPAP, BiPAP, blodsukkerapparat)
  • Romslige sko med hælkappe og sklisikker såle, gjerne uten lisser eller med elastiske lisser
  • Toalettsaker
  • Romslig og behagelig tøy. Særlig bukser som er vide nok til å trekke over en gips.
  • Krykker eller annet ganghjelpemiddel
  • Bankkort/penger til å hente ut resepter og eventuell hjemtransport

OBS! Legg igjen smykker og verdisaker hjemme. Sykehuset kan dessverre ikke ta ansvar for dine verdisaker under oppholdet. Eventuelle verdisaker kan oppbevares i safe, men det er begrenset tidsrom for når dette kan hentes ut, og verdisakene må i så fall kunne legges i en A5-konvolutt.

Hva kan føre til at operasjonen blir utsatt?

Nylig eller pågående feber/infeksjon som for eksempel: tannverk, bihulebetennelse, halsbetennelse eller urinveisinfeksjon, samt sår, utslett, små rifter eller skrubbsår kan føre til at operasjonen blir utsatt. Dette fordi det kan øke risikoen for alvorlig infeksjon etter et kirurgisk inngrep. Dersom dette gjelder deg, ta kontakt med inntakskoordinator så tidlig som mulig før innleggelsen.

Under

Operasjonsdagen

Du møter fastende. I løpet av morgentimene blir du tilsett av kirurg og tatt imot og klargjort til operasjon av sykepleier. Det blir ofte noen timer venting, så ta gjerne med noe å lese på. Det er flere operasjoner på samme operasjonsstue.

Operasjonen

Operasjonen gjennomføres enten i spinalanestesi, nerveblokade på låret eller narkose. Dette avgjøres etter en helhetsvurdering fra anestesilegen. Kirurgen åpner inn til ankelleddet i et snitt foran på leggen og ut på foten. Det nedslitte leddet blir fjernet og kirurgen skrur leggbeinet til ankelbeinet sammen med skruer, som støttes med en plate. Såret lukkes ved hjelp av sting i huden. Når såret er dekket til får du en gipslaske som skal ligge på beinet de første par dagene.

Etter

Etter operasjonen blir du overflyttet til postoperativ avdeling for videre overvåkning. Når bedøvelsen er gått ut av kroppen og du er i form til det, blir du kjørt til sengepost. 

Ofte setter anestesilegene en nerveblokade før eller etter operasjonen. Blokaden gjør sånn at du ikke kjenner foten din i det hele tatt – man mister både følelse og kraft. Dette er god smertelindring, og effekten av denne kan vare til godt utpå første dagen etter operasjon. Du vil få antibiotika for å forebygge infeksjon under og etter operasjon. For å forebygge blodpropp etter operasjonen, vil du hver dag få en injeksjon i magen med blodfortynnende medisin. Denne medisinen skal du fortsette å ta 10 dager etter utreise. 

Dagen etter operasjonen blir det tatt et røntgenbilde av ankelleddet.

Under oppholdet

Smertelindring

Det er normalt med smerter etter operasjonen. Du får smertestillende medikamenter til faste tider på sykehuset. Dersom dette ikke er tilstrekkelig er det viktig at du snakker med sykepleier, slik at vi kan vurdere andre smertelindrende tiltak.

Aktivitet

Aktivitet minsker risiko for komplikasjoner. De første dagene etter operasjonen bør du innimellom forsøke å være ute av sengen på dagtid, men sørge for å ha gode pauser med foten liggende høyt når du sitter eller hviler. Fysioterapeut vil gi deg instruksjon i øvelser og gangtrening.

Gipslasken fjernes normalt andre postoperative dag, og du vil få en mer stabil gips, som du skal ha de neste 3 ukene. 

Utskrivelse

Vi forventer at du kan skrives ut fra avdelingen to dager etter operasjonen. Du vil få med deg resepter på smertestillende tabletter og blodfortynnende sprøyter. Det vil bli avtalt kontroll på poliklinikken.

Dagliglivet etter utreise

Det er vanlig med hevelse i den opererte ankelen i lang tid etter operasjon. For å forebygge hevelse, anbefaler vi at du har benet høyt på en pute når du hviler. De første månedene, opptil et år etter operasjonen, er det viktig med trening for å oppnå best mulig resultat. Ta treningen på alvor, men ikke overdriv.

For at du skal avlaste det opererte benet riktig, vil du være avhengig av ganghjelpemiddel i minimum 12 uker. Etter 3 uker byttes gipsen samtidig med at stingene fjernes. Det er så 3 nye uker med gips før man starter med ortosestøvel. Deretter, etter 6 nye uker avvikles ortosestøvelen, og du starter opptreningen.

Du bør ikke kjøre bil før smertene har avtatt og funksjon tillater det. 

Skruene og platen som fikserer ankelartrodesen kan utløse metalldetektorer på for eksempel flyplasser. Det er ikke nødvendig med dokumentasjon på at du er operert. 

Smertene vil gradvis avta, og det er individuelt hvor lenge man har behov for å bruke smertestillende etter operasjonen.  

Kontroller

  • 3 ukers kontroll for å bytte gips og fjerne av sting
  • 6 ukers kontroll med overgang til ortosestøvel
  • 3 mnd. kontroll med røntgen av ankelen og avvikling av ortosestøvel
  • 1 års kontroll med røntgen
  • 3 års kontroll med røntgen
  • 5 års kontroll med røntgen (og videre hvert femte år)

Kontakt

Diakonveien 12 – Somatikk, alderspsykiatri og administrasjon Avdeling for kirurgiske sengeposter

Kontakt Avdeling for kirurgiske sengeposter

Oppmøtested

Inngang fra Diakonveien 12 eller Reidar Kobros vei 5.

Et par personer som går utenfor en bygning

Diakonveien 12 – Somatikk, alderspsykiatri og administrasjon

Diakonveien 12, 0370 Oslo

Postboks 23 Vinderen, 0319 Oslo

Transport

​På Steinerud finner du somatiske avdelinger (fysisk helse), alderspsykiatrisk avdeling, poliklinikker, akuttmottak, medisinske serviceavdelinger, apotek og administrasjon.

​T-bane

  • Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon
  • Linje 2 eller 3 til Borgen stasjon

Buss

  • Linje 46 til Frøensalleen
  • Linjene 28 eller 45 til Volvat

Bil

Ta av fra Sørkedalsveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar, og kjør inn Diakonveien. 

  • Hovedinngangen, Diakonveien 12: det er parkeringsplasser etter 500 meter rett frem.
  • Inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek): kjør til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter. Deretter kjører du stikkveien til høyre for å komme inn på gjesteparkeringsplassen nedenfor inngangen til poliklinikkene (ny innkjørsel til parkeringsplassen fra 26.09.22)

Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du inn Reidar Kobros vei.

 

Parkering sykkel

Det er i overkant av 300 sykkelparkeringsplasser på ​Steinerud.

Parkering bil​

Parkering ute (P1 og P5)

Mandag-lørdag kl. 9-15: kr. 50,- per time
Søndag + røde dager: gratis parkering
Julaften, påskeaften og nyttårsaften kl. 9-15: kr. 50,- per time

Parkering inne (parkeringshuset P4)

Hele døgnet, alle dager: kr 40,- per time, maks 200,- per døgn.

 

HC-parkering

Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede kan parkere gratis på oppmerkede HC-plasser i Diakonveien og Reidar Kobros vei.

Dersom man benytter Easypark påløper det servicetillegg.

 


Fakturering

Besøkende som fakturerer for sine tjenester til Diakonhjemmet, må parkere på avgiftsparkeringen og eventuelt ta parkeringsavgiften med på fakturaen.​​ 

Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på Steinerud. Bilens kjennemerke registreres når du kjører inn i parkeringsanlegget. Parkeringstiden starter automatisk.​​


Før du forlater parkeringsanlegget har du følgende betalingsalternativer:

  1. Ved avreise: Benytt betalingsautomat ved parkering
  2. Easypark appen med automatisk trekk på kortet
  3. Via parcnordic.no innen 72 timer
  4. Faktura i posten for parkert tid. Administrasjonsgebyr påløper

Oversiktskart over parkering på Steinerud

Eventuell klage på kontrollavgift​ sendes til Park Nordic

Praktisk informasjon

Oppmøtesteder​​​​

Slik kommer du deg til Steiner​ud

​T-bane
  • Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon
  • Linje 2 eller 3 til Borgen stasjon
Buss
  • Linje 46 til Frøensalleen
  • Linjene 28 eller 45 til Volvat
Bil

Ta av fra Sørkedalsveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar, og kjør inn Diakonveien. 

  • Hovedinngangen, Diakonveien 12: det er parkeringsplasser etter 500 meter rett frem.
  • Inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek): kjør til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter. Deretter kjører du stikkveien til høyre for å komme inn på gjesteparkeringsplassen nedenfor inngangen til poliklinikkene (ny innkjørsel til parkeringsplassen fra 26.09.22)

Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du inn Reidar Kobros vei.

​Parkering bil​

Parkering ute (P1 og P5)

Mandag-lørdag kl. 9-15: kr. 50,- per time
Søndag + røde dager: gratis parkering
Julaften, påskeaften og nyttårsaften kl. 9-15: kr. 50,- per time

Parkering inne (parkeringshuset P4)

Hele døgnet, alle dager: kr 40,- per time, maks 200,- per døgn.

HC-parkering

Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede kan parkere gratis på oppmerkede HC-plasser i Diakonveien og Reidar Kobros vei.

Dersom man benytter Easypark påløper det servicetillegg.

Parkering sykkel

Det er i overkant av 300 sykkelparkeringsplasser på ​Steinerud.

Oversiktkart over parkering og innganger på Steinerud

Fakturering

Besøkende som fakturerer for sine tjenester til Diakonhjemmet, må parkere på avgiftsparkeringen og eventuelt ta parkeringsavgiften med på fakturaen.​​ 

Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på Steinerud. Bilens kjennemerke registreres når du kjører inn i parkeringsanlegget. Parkeringstiden starter automatisk.​​


Før du forlater parkeringsanlegget har du følgende betalingsalternativer:

  1. Ved avreise: Benytt betalingsautomat ved parkering
  2. Easypark appen med automatisk trekk på kortet
  3. Via parcnordic.no innen 72 timer
  4. Faktura i posten for parkert tid. Administrasjonsgebyr påløper

Eventuell klage på kontrollavgift​ sendes til Park Nordic

​Sykehusapoteket holder til i sykenhusets underetasje ved siden av Kirurgisk poliklinikk. Nærmeste inngang er Reidar Kobros vei 5, eventuelt fra hovedinngangen i Diakonveien 12.

Apoteket tilbyr pasienter timebestilt legemiddelsamtale med farmasøyt i eget samtalerom. Apotekets personale har taushetsplikt.

Åpningstider: mandag-fredag kl. 9-16.​
Telefon: ​ 22 45 15 80  

Les mer om Diakonhjemmet sykehusapotek

Alle som har poliklinisk time på Diakonhjemmet sykehus får en påminnelse på SMS fem dager i forkant, og fra det elektroniske innsjekkingssystemet to timer før avtalen.

Avbestille eller endre tim​​e

Du kan avbestille eller endre time ved å ringe sykehuset på nummeret oppgitt i innkallingsbrevet, eventuelt på telefon: 22 45 48 00. Telefonkontakt er kun mulig på dagtid.​

Merk: Telefontiden poliklinikk: 8-11.30 + 13-15​

OBS! Man kan ikke lenger endre time elektronisk i MinJournal på grunn av sikkerhet.

Timeavtalen må avbestilles eller endres minst 24 timer i forveien på hverdager, eller senest kl. 12 på fredag hvis timen er på mandag. Avbestiller eller endrer du timen etter dette, må du betale gebyr. 

Gebyret for ikke å møte opp til avtalt time er kr. 1.544,- for pasienter som mottar fysiske helsetjenester, og kr. 386,- for pasienter som mottar psykiske helsetjenester. Dette gjelder selv om du har frikort eller er fritatt for egenandel.

Beløpene er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet. Følg med på Helsenorge​​ for endringer.​

Ved endringer eller avbestillinger av operasjon bør sykehuset kontaktes senest en uke før operasjonstidspunktet for at sykehuset skal få omprioritert sine ressursser. Manglende oppmøte til planlagte timer i sykehuset legger beslag på store ressurser årlig.​

Luftveis​sympt​​​​​omer?

Har du luftveissymptomer eller er i karantene?
Les mer om hvordan du skal forholde deg:
Oppdatert ​informasjon om koronavirussituasjonen​.

Fysisk helse og administrasjon på Steinerud (Diakonveien 12)

  • Alle sengeenheter: kl. 14-18
  • Postoperativ/intensiv: kl. 12.30-14.30 og 17-19.30.  Merk: Nyopererte pasienter kan ikke få besøk på operasjonsdagen mens de ligger på overvåkningen. Dagkirurgiske pasienter kan ikke motta besøk.
  • Nasjonal behandlingstjeneste for revmatologisk rehabilitering (NBRR): Gjør avtale med den enkelte pasient.
På de somatiske avdelingene kan man ha besøk av maks to besøkende om gangen i visittiden, kl. 14-18.
 

Psykisk helsevern på Vinderen (Forskninigsveien 7-13)

  • Hverdager kl. 16-21
  • Helger hele dagen fram til kl. 21

På de psykiatriske avdelingene avtaler man individuelt. Vi oppfordrer generelt til å begrense besøk. Besøkende og polikliniske pasienter skal følge smittevernreglene under oppholdet på sykehuset, selv om man er vaksinert.

​Besøkstidene er veiledende og kan tilpasses.

​Barn er velkommen sammen med voksne. Personer med feber, forkjølelse eller andre infeksjoner bør ikke besøke innlagte pasienter. Er du i tvil, kontakt personalet.

Du kan betale via Vipps, på automat i resepsjonen eller få faktura hjem.​​

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Når du viser frikort, slipper du å betale egenandeler for resten av kalenderåret.

Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. 

Oversikt over egenanndeler - Helsenorge.no 

Refusjon og støtteordninger - Helsenorge.no​


Fysisk helse

Avdeling for medisinsk biokjemi betjener pasienter innlagt på sykehuset, polikliniske pasienter og pasienter fra flere sykehjem i sykehusets sektor. Se praktisk informasjon om avdelingen: Avdeling for medisinsk biokjemi

Åpningstider

Mandag-fredag: kl. 7.30-15.30
Lørdag/søndag/helligdager: stengt
Onsdag før skjærtorsdag, og julaften og nyttårsaften: kl. 7.30-12

Timebestilling er ikke nødvendig.
Unntak: Glukosebelastning, bestill på telefon: 22 45 15 70

På Diakonhjemmet sykehus kan pasienter få prøveresultatet dersom de spør om dette.

Psykisk helse

Ved Senter for psykofarmakologi har vi bred kunnskap om medisiner som brukes av pasienter med psykiske lidelser. På vårt laboratorium måles mengden medisin i blodet. Vi analyserer også gener som har betydning for effekt og bivirkninger av medisiner.

Åpningstid blodprøvetaking: Mandag-fredag kl. 8-14

Telefon laboratoriet: 22 02 99 40 kl. 8-15

Adresse: Forskningsveien 13, 0373 Oslo

 

​Noen får allergiske reaksjoner av enkelte blomster og parfymer. Vi ber deg ta hensyn til dette. 

​Se informasjon fra Astma​​- og allergiforbundet om ​​parfyme/lukter​ 

Se informasjon fra Astma- og allergiforbundet om "ja- og nei-blomster" (PDF)​​​

​Les avdelingens brosjyre og velkomstmappe:

Brosjyre - Voksenpsykiatrisk avdeling Vinderen (web)

Velkomstmappe (pdf)

Ikke send sensitiv informasjon av personlig eller medisinsk karakter i en e-post. Slike henvendelser må sendes

  • via Digipost
  • eller i ordinær post til:

Diakonhjemmet sykehus
Postboks 23 Vinderen
0319 Oslo

Les mer om bruk av sykehusets e-po​stadresse​.

​Diakonhjemmet sykehus har lenge benyttet frivillige som et supplement til de oppgavene som profesjonelle ansatte utfører. Vi søker frivillige til ulike oppgaver. Kanskje finner du noe som passer for deg? 

​Les mer om frivillighet ved Diakonhjemmet sykehus

Noen ønsker å gi små eller store gaver til sykehuset, dette er vi svært takknemlige for. 

Ønsker du å gi en gave?
Diakonhjemmet sykehus har gavekonto 7038 05 28426

Hjertelig takk om du ønsker å gi noe.

​Henvendelser fra pårørende som ønsker innsyn i pasientjournal, må sendes skriftlig. Skjema kan ikke brukes. Det må legges ved fullmakt fra pasienten, eller den som har fullmakt.

Brevet adresseres til:
Avdeling for fag og kvalitet
Diakonhjemmet sykehus
Postboks 23 Vinderen
0319 Oslo

Dersom pasienten er død har nærmeste pårørende rett til innsyn i avdødes journal, så fremt ikke særlige grunner taler imot. Andre enn nærmeste pårørende vil kunne få innsyn dersom det foreligger vektige grunner. Ved slike henvendelser må man begrunne hvorfor det ønskes innsyn i journal.

I brevet må det fremkomme hva det ønskes utskrift av. Ved manglende opplysninger om postadresse eller manglende dokumentasjon, kan vi dessverre ikke behandle forespørselen.

Søknad om utskrift fra pasientjournal fra andre «eksterne» instanser som advokater, forsikringsselskap, NAV eller andre offentlige instanser, sendes også skriftlig til Avdeling for fag og kvalitet, se adresse over.

Det er foreløpig ikke mulig for pasienter på Diakonhjemmet sykehus å lese sin journal elektronisk.

På sykehusområdet på Steinerud (Diakonveien 12) er det kiosk og kafé i 1. etasje ved hovedresepsjonen, som har varme og kalde retter,​ kaker og drikke. Det finnes i tillegg automater med enkel drikke i resepsjonsområdet.

Åpningstider

Mandag-søndag: kl. 10-16

OBS! Det er ikke minibank på sykehuset. 

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler høsten 2023 en ny, oppdatert oppfriskingsvaksine mot COVID-19 til deg som er under 65 år og bruker immundempende medisiner mot revmatisk sykdom (DMARD-behandling).

Du får vaksinen gratis på din kommunes vaksinesenter, eller Nydalen vaksinesenter i Oslo. Du bestiller time selv per telefon, og trenger ingen skriv fra lege.

Anbefalingen gis uavhengig av tidligere gjennomgått COVID-19, men det bør vanligvis gå minst 3 måneder mellom gjennomgått infeksjon og ny vaksinedose.

Alle over 65 år anbefales også ny oppfriskingsdose høsten 2023 uansett sykdom eller ikke.

Merk: Hvis du kun bruker milde betennelsesdempende NSAIDs (for eksempel Ibux, diclofenac, Arcoxia, Voltaren, naproxen osv.) gjelder ikke denne anbefalingen.

​Kveldspoliklinikken psykisk helse og arbeid kan kontaktes direkte på telefon: 22 02 98 06 (på onsdager kl. 15.30-20) om uforutsette situasjoner/beskjeder vedrørende time gjeldene dag.

For øvrige henvendelser/endringer/avlysning ber vi deg kontakte sentralbordet på telefon: 22 02 98 00  mandag-fredag​ kl. 8-15.30.

​Mobiltelefoner kan brukes fritt på sykehuset, bortsett fra i disse områdene:

  • ​Intensiv- og postoperativenheten
  • Operasjonsstuene
  • Akuttmottaket
  • Observasjonsposten
  • Dagkirurgen

​Det er ikke tillatt å bruke telefonens kamera- eller lydopptaksfunksjoner inne i sykehusets lokaler. Vis generelt hensyn ved bruk av mobiltelefon på sykehusets område, sett den gjerne på lydløs eller vibrering.

Det er trådløst nettverk på sykehuset som alle pasienter og besøkende kan benytte.

Nettverksnavn: Gjestenett 

Stadig flere pasienter og pårørende deler sine opplevelser i sosiale medier. Husk da å ta hensyn til andre pasienter og til våre ansatte.

Huskeregler

  • ​Ikke del informasjon om andre, som det er sannsynlig
    at de selv ikke ville ha offentliggjort.
  • Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de
    har gitt tillatelse til det på forhånd.
  • Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det.

Serveringstidspunkt for måltider varierer ut fra belegg og bemanning på sengepostene.​ Mattrallene kjøres ut fra hovedkjøkkenet på Steinerud (Diakonveien 12).
 

Utkjøringstider for mattraller

Hverdager
Frokost kjøres ut kl. 8 (tralle hentes inn​ kl. 10).
Lunsj kjøres ut kl. 11.40 (tralle hentes inn kl. 13).
Middag kjøres ut kl. 15.30 (tralle hentes inn kl. 17).
 
Kveldsmat sendes sammen med middagstrallen.
 
Helg, høytid og sommerperiode
Frokost kjøres ut kl. 8.20 (tralle hentes inn kl.10.30).
Middag kjøres ut kl. 12.30 (tralle hentes inn kl. 14.10).
Kveldsmat kjøres ut kl. 15.30 (tralle hentes inn kl. 17).
 
Senkvelds sendes sammen med trallen med kveldsmat og serveres av helsepersonell etter egne rutiner.

​Noen pasienter trenger å overnatte utenfor sykehuset før innleggelse eller poliklinisk behandling. Det er dessverre ikke muligheter for overnatting på Diakonhjemmet sykehus, men det finnes pasienthotell som tilbyr overnatting for pasienter og pårørende.  Overnattingen må man bestille selv. 


Ved behov for overnatting, kontakt en av følgende:

  • Gaustad hotell (tidligere Rikshospitalets pasienthotell): Telefon: 23 25 24 00
  • Hotell Montebello (tidligere Radiumhospitalets pasienthotell): Telefon: 23 25 24 00  
  • Ullevål sykehus, Pasienthotellet: Telefon: 21 60 36 00

Pasienter oppfordres til å henvende seg til sitt lokale NAV-kontor før innleggelsen for å forhindre eventuelle misforståelser med hensyn til dekning av utgifter.

Ved akutte sykdomsproblemer før innleggelsen, kontakt sykehusets akuttmottak.

​Sykehusprestene og sykehusdiakonen har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise. De er lyttende medmennesker og fagpersoner med taushetsplikt.

Diakonhjemmet sykehus har tre prester og en sykehusdiakon. De betjener sykehusets medisinske, kirurgiske og psykiatriske sengeposter, samt poliklinikkene. Prestene har samtaler med pasienter, pårørende og ansatte. De arrangerer gudstjeneste hver søndag og helligdag, de tilbyr nattverd og forbønnshandlinger ved sengen, og seremonier ved avslutningen av livet og syninger ved behov.

Pasienter som tilhører andre religioner og livssyn, kan få kontakt med sitt samfunn om de ønsker det. Sykehuspresten vil være behjelpelig med dette.

Les mer på nettsidene til prestetjenesten

​Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed.

Diakonhjemmet sykehus arbeider for å forebygge spredning av bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Forekomsten av disse bakteriene er mye høyere i land utenfor Norden enn i Norge.

Du må kontakte fastlegen din før innleggelse eller poliklinisk konsultasjon, dersom du i løpet av de siste 12 månedene:

  • har arbeidet i helsetjenesten utenfor Norden
  • har fått tannbehandling utenfor Norden
  • har fått behandling på sykehus utenfor Norden
  • har fått poliklinisk kirurgisk behandling utenfor Norden
  • har kronisk eksem, sår eller hudinfeksjon, og har oppholdt deg sammenhengende i mer enn seks uker utenfor Norden
  • har oppholdt deg i flyktningeleir eller barnehjem utenfor Norden
  • tidligere har vært smittet av resistent mikrobe, eller bodd i samme husstand som en som er smittet av resistent mikrobe
  • har besøkt eller arbeidet i svinefarm utenfor Norge

I disse tilfellene må du be fastlegen vurdere om undersøkelse for bakterier, som er motstandsdyktige mot antibiotika, er påkrevd.

Dersom undersøkelsen er nødvendig, vil denne være gratis og du skal ikke betale egenandel. Be fastlegen om å sende kopi av prøvesvaret til sykehuset.

Ved spørsmål kan du ta kontakt med din fastlege eller med sykehusets smittevernrådgiver.

Folkehelseinstituttet (FHI): Antibiotikaresistens
Helsenorge.no: Om antibiotikaresistens

​På Steinerud er det et døgnåpent kirkerom like til høyre for hovedinngangen i resepsjonsområdet. I 1. etasje er det også et stillerom som alltid er åpent. Her er du velkommen til en rolig stund. Det er også et stillerom i hovedbygningen på Vinderen som er tilgjengelig for alle.

I kapellet ved nordvestre hjørne av sykehuset, kan prestene tilby båreandakter i forbindelse med overføring til begravelses-/bisettelsessted.

​Sykehuset tar ikke ansvar for penger og verdisaker som oppbevares på pasientrommene, og er normalt ikke erstatningspliktig for pasienters eiendeler som blir ødelagt eller borte. Sykehuset anbefaler derfor våre pasienter ikke å ta med verdisaker, smykker eller større pengebeløp. Personlige eiendeler oppbevares på eget ansvar under sykehusoppholdet, med mindre det deponeres i sykehusets forvaring.