Fersk og mangfoldig professor

Erik Sveberg Dietrichs (39) er forsker og overlege. Han er forfatter av hittil fire bøker, skribent for Morgenbladet og fagansvarlig redaktør for psykofarmakologi i Store norske leksikon. Han er også podcastprodusent, småbarnspappa, samboer og nylig ble han professor i Klinisk farmakologi ved Institutt for oral biologi ved Universitetet i Oslo. Hvordan får han tiden til å strekke til?

Publisert 29.04.2024
En mann som står foran en vegg med kunst på
Erik Sveberg Dietrichs’ kontor på Senter for psykofarmakologi, Diakonhjemmet sykehus, prydes av datterens tegninger. De er tegnet i barnehagen som Dietrichs har utsikt til fra kontoret.

– Jeg må innrømme at tiden frem mot opprykket var intenst. Sjekklista var lang, så da siste krysset var huket av var det en stor lettelse. Og veldig stas, så klart, forteller Sveberg Dietrichs.

Interesser og evner i det vide og brede

Å rykke opp til professor krever mye arbeid, og en må ha lyst. Gleden over å utforske og være nysgjerrig er like viktig som å kunne stupe ned i statistikk og detaljer. Og det er vel akkurat slik en kan beskrive den ferske professoren.

Dietrichs har blant annet undersøkt hvordan medisiner mot depresjon og angst virker inn på pasientens hjerterytme. Det er en kjent sak at pasienter med hjerterytmeforstyrrelser og depresjon og/eller angst er utfordrende å medisinere på grunn av bivirkningene.

– Prosessen er det jeg koser meg mest med. Det er så klart gøy å gi ut en bok og å presentere et forskningsresultat, men veien dit motiverer mer enn sluttproduktet.

Temaet forskeren kanskje kjenner aller best er hypotermi, altså nedkjøling, som han skrev doktorgrad om. Det måtte så klart bli en bok ut av det også. På livet grense handler om de fire ytterpunktene høyde, dybde, varme og kulde. Sistnevnte har Dietrichs selv fått erfare minneverdig da han på en løpetur en høstdag i fjellheimen i Troms ble overrasket av noen kalde snøbyger. Det kunne gått galt, lettkledd som han var, men heldigvis fant han en utedo han kunne varme fingrene nok til å kunne sende en melding til samboeren og rapportere.

De hittil fire bøkene forfatteren har skrevet befinner seg i sjangersjiktet fakta og dokumentar, blant annet om å reise med tog. Det er fordi selve togturen er en reise i seg selv; du kan nyte kaffen gjennom nye omgivelser.

Reisen er målet

– Prosessen er det jeg koser meg mest med. Det er så klart gøy å gi ut en bok og å presentere et forskningsresultat, men veien dit motiverer mer enn sluttproduktet, sier Dietrichs.

Han forteller om jobben med å formidle farfarens dagbok fra andre verdenskrig. Sammen med søsteren sin samlet han dopapirarkene med farfarens tanker og notater fra da han var krigsfange i en SS-treningsleir. Forfatteren fortsetter:

– Det innebærer ofte et tett samarbeid med flere folk jeg lærer mye av, og spesielt i forskningsprosjekter er det en stor utviklingsprosess for alle involverte. Vi som jobber sammen har ofte hvert vårt ekspertområde, og å kunne bruke hverandre er veldig lærerikt. Det hender at vi er på helt feil spor, eller at vi får et resultat som viser det omvendte av hypotesen vi hadde. Da gjelder det å kunne endre retning og bruke det vi finner til å forske videre. Det er gøy, konstaterer Dietrichs.

Svarer på spørsmål om medisinering

Fra kontoret på Vinderen hjelper overlegen andre leger rundt om i landet, ofte i samarbeid med sine SFP-kolleger.

– Selv om vi ikke direkte har pasienter selv, får vi jobbet tett på behandlingen av dem. Vi har en rådgivningstelefon vi har på rundgang her på SFP. Til den ringer det helsepersonell fra hele landet med spørsmål om medisinering. Det hender det er spørsmål vi bare kan svare direkte på, mens andre ganger vi diskutere oss imellom før vi gir råd. Da føler i alle fall jeg at jeg er med på pasientbehandlingen.

Antipsykotika og leveren

Dietrichs er med i en gruppe på SFP som skal prøve å finne ut hva som skjer i leveren til dem som bruker antipsykotiske medisiner–Det er ofte store bivirkninger knyttet til slike medisiner, som økt blodtrykk, hjerteforstyrrelser, diabetes og stor overvekt.

I leveren brytes medisiner ned i mindre biter, og da dannes det molekyler av disse, kalt metabolitter.

– Disse metabolittene gjør enkelt sagt at en blir påvirket av legemiddelet, og det vites ikke ennå hvilke metabolitter som gir uønskede bivirkninger. Dette påvirkes også av hvem vi er og hvilke gener vi har, altså utgangspunktet for hvordan kroppen vår reagerer på legemiddelet som brytes ned. Det er det som gjør det så utfordrende og samtidig spennende å utforske, forklarer forskeren.

Forskningen til Dietrichs og kollegene hans kommer pasientene til gode.

En mann som holder en presentasjon
Erik Sveberg Dietrichs (t.v.) gratuleres av sykehusdirektør Jan Frich under professormarkeringen 5. april 2024.

God til å parallell-jobbe

Dietrichs har en akademisk karriere i tillegg til å være overlege og forsker på SFP. Han er småbarnspappa, podcast-redaktør og forfatter. Hvordan får han det til?

– Det er en god blanding; jeg klarer for eksempel å jobbe med et bokprosjekt samtidig som jeg ser fotball – der er jeg heldig. Med unntak av et par av bøkene beveger jeg meg ellers innenfor samme område når jeg forsker, underviser og skriver.

I podcasten «gal medisin» stiller Dietrichs spørsmål som hvordan en kan behandle pasienter med psykiske og fysiske sykdommer med legemidler, hvordan en kan tilpasse legemiddelbehandlingen til de ulike pasientene og hvilke faktorer som spiller inn rundt hvordan en påvirkes av legemidler.

I tillegg til forskningsartikler og jobben sin som forsker og overlege på SFP, skriver han også på en ny bok.

– Jeg holder på med noe, ja. Mer kan jeg ikke si om det, avslutter han lurt.

Sykehuset gratulerer med professoropprykket!

Se alle professorer ved Diakonhjemmet sykehus