På Diakonhjemmet sykehus ønsker vi at etikkundervisningen skal oppleves relevant for det kliniske arbeidet. Undervisningen skjer i samarbeid med sykehusets klinisk etiske komite (KEK). Det gis innføring i etiske prinsipper og SME-modellen/6-trinnsmodellen som metode for klinisk etisk refleksjon (1).. Sykehuset har aktive forskningsmiljøer som bidrar i undervisning og gruppeveiledning om forskningsrelaterte tema. Undervisning i klinisk kommunikasjon ivaretas ved kommunikasjonskurset «Fire gode vaner», som er godt innarbeidet på sykehuset (2). Øvrige tema gjennomgås ved forelesninger, e-læringskurs, eksterne kurs og diskuteres i gruppe- og individuell veiledning.
(1) SME-modellen – Kompetansebroen
(2) Fire gode vaner – Diakonjemmet sykehus
Prosjektoppgaven «Kunnskap og forbedring» skrives på bakgrunn av deltagelse i et kvalitetsforbedringsprosjekt. Denne kan skrives i gruppe om ønskelig, og det legges til rette for forberedelse i ett av FKM-kursene.
Konferanser og kurs – Helsedirektoratet