Diagnose
Hjerterytmeforstyrrelser
Hjerterytmeforstyrrelse (hjertearytmi) er en samlebetegnelse for enhver form for unormal hjerterytme. Hjertet kan slå for raskt, for langsomt eller uregelmessig. Hjerterytmeforstyrrelser er relativt vanlig. Det inkluderer en rekke ufarlige tilstander, men av og til kan det også representere alvorlig hjertesykdom. Symptomene er varierende avhengig av tilstand, du kan kjenne hjertebank, åndenød, svimmelhet eller tretthet. Mer sjelden kan hjerterytmeforstyrrelse medføre besvimelse og i verste fall hjertestans.Introduksjon
Henvisning og vurdering
Praksis for henvisning og vurdering avhenger av alvorlighetsgraden av hjerterytmeforstyrrelsen. Har du lette symptomer kan du bli undersøkt av din fastlege, som ved behov henviser videre til vurdering hos hjertespesialist eller indremedisiner.
Alvorlige symptomer som besvimelse kan kreve akutt innleggelse på sykehus.
Det må vedlegges EKG av hjerterytmeforstyrrelsen hvis det foreligger.
Det må angis:
- Varighet av rytmeforstyrrelsen og hvilke plager pasienten har av den.
- Eventuell kjent familiær disposisjon for hjertesykdom.
- Kjent hjertesykdom eller annen relevant sykdom.
- Medikamenter som benyttes eller har vært benyttet.
- Om pasienten ønsker videre utredning.
Utredning
Ved mistanke om hjerterytmeforstyrrelse får du en grundig legeundersøkelse og det blir tatt blodprøver. Elektrokardiogram (EKG) er ofte den viktigste undersøkelsen dersom vi mistenker hjerterytmeforstyrrelser. En EKG-undersøkelse registrere elektriske impulsene i hjertet. Dette gjøres ved å feste ledninger fra et EKG-apparat til brystkassen, armene og beina dine. Det kan i enkelte tilfeller være nødvendig å ta EKG via spiserøret ditt. Ved sjeldne anfall kan det bli nødvendig å registrere EKG over tid (langtids EKG) eller under belastning (arbeids-EKG).
Det kan også være aktuelt å ta en ultralydundersøkelse av hjertet ditt. Noen pasienter med hjerterytmeforstyrrelse vil få tilbud om en elektrofysiologisk undersøkelse, en koronar angiografi, MR eller CT av hjertet.
Behandling
Hvilken behandling legen tilbyr deg avhenger av type hjerterytmeforstyrrelse og årsaken til denne. Ofte er det tilstrekkelig å gjøre en utredning uten annen behandling. I andre tilfeller forsøker vi behandling med medisiner. Behandling med medisiner kan ha som hensikt å forebygge og/eller kontrollere hjerterytmeforstyrrelsen.
Har du hjerteflimmer (atrieflimmer) vil det ofte også være nødvendig med blodfortynnende behandling (antikoagulasjon).
Noen hjerterytmeforstyrrelser vil kreve mer avansert behandling. Elektrokonvertering er en behandling som har til hensikt å bringe hjertet tilbake i normal rytme. Ablasjonsbehandling er et inngrep i hjertet (via blodårene) som har til hensikt å blokkere uønsket hjerterytmeforstyrrelse.
En pacemaker vil kunne være aktuelt om hjerterytmen er for langsom. En hjertestarter (ICD) kan være aktuelt om du har hatt, eller har en tilstand som gjør deg utsatt for alvorlig hjerterytmeforstyrrelser som kan føre til hjertestans.
Kliniske studier
4 kliniske studier er åpne for rekruttering. Sammen med legen din kan du vurdere om en klinisk studie er aktuell for deg.
- Utprøving av legemidler for å redusere hjerterytmeforstyrrelser hos pasienter med mitralklaffsykdom
- Atrieflimmerstudien
- Effekt av redusert treningskapasitet hos idrettsutøvere med atrieflimmer (NEXAF Detraining)
- Vutrisiran til pasienter med diagnostisert Amyloidose som affekterer hjertet
Oppfølging
Hvilken oppfølging du får avhenger av tilstanden din og hvilken behandling du har fått.
Generelt er det alltid viktig at du tar medisinene som foreskrevet og har jevnlig kontroll hos fastlege eller poliklinikk, avhengig av hva du blir informert om. Det er også viktig med gode levevaner: røykeslutt, sunt kosthold, begrenset alkoholinntak, vektreduksjon, redusere stress og være i fysisk aktivitet.
Kontakt
-
Kontakt Postoperativ (PO)/Intensivavdelingen
Oppmøtested
Diakonveien 12, eller inngang fra Reidar Kobros vei 5 på dagtid.
Besøkstider
-
Mandag
- 12:30 - 14:30
- 17:00 - 19:00
-
Tirsdag
- 12:30 - 14:30
- 17:00 - 19:00
-
Onsdag
- 12:30 - 14:30
- 17:00 - 19:00
-
Torsdag
- 12:30 - 14:30
- 17:00 - 19:00
-
Fredag
- 12:30 - 14:30
- 17:00 - 19:00
-
Lørdag
- 12:30 - 14:30
- 17:00 - 19:00
-
Søndag
- 12:30 - 14:30
- 17:00 - 19:00
Diakonveien 12 – Somatikk, alderspsykiatri og administrasjon
Diakonveien 12, 0370 Oslo
Postboks 23 Vinderen, 0319 Oslo
Transport
På Steinerud finner du somatiske avdelinger (fysisk helse), alderspsykiatrisk avdeling, poliklinikker, akuttmottak, medisinske serviceavdelinger, apotek og administrasjon.
T-bane
- Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon
- Linje 2 eller 3 til Borgen stasjon
Buss
- Linje 46 til Frøensalleen
- Linjene 28 eller 45 til Volvat
Bil
Ta av fra Sørkedalsveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar, og kjør inn Diakonveien.
- Hovedinngangen, Diakonveien 12: det er parkeringsplasser etter 500 meter rett frem.
- Inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek): kjør til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter. Deretter kjører du stikkveien til høyre for å komme inn på gjesteparkeringsplassen nedenfor inngangen til poliklinikkene (ny innkjørsel til parkeringsplassen fra 26.09.22)
Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du inn Reidar Kobros vei.
Parkering sykkel
Det er i overkant av 300 sykkelparkeringsplasser på Steinerud.
Parkering bil
Parkering ute (P1 og P5)
Mandag-lørdag kl. 9-15: kr. 50,- per time
Søndag + røde dager: gratis parkering
Julaften, påskeaften og nyttårsaften kl. 9-15: kr. 50,- per timeParkering inne (parkeringshuset P4)
Hele døgnet, alle dager: kr 40,- per time, maks 200,- per døgn.
HC-parkering
Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede kan parkere gratis på oppmerkede HC-plasser i Diakonveien og Reidar Kobros vei.
Dersom man benytter Easypark påløper det servicetillegg.
FaktureringBesøkende som fakturerer for sine tjenester til Diakonhjemmet, må parkere på avgiftsparkeringen og eventuelt ta parkeringsavgiften med på fakturaen.
Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på Steinerud. Bilens kjennemerke registreres når du kjører inn i parkeringsanlegget. Parkeringstiden starter automatisk.
Før du forlater parkeringsanlegget har du følgende betalingsalternativer:- Ved avreise: Benytt betalingsautomat ved parkering
- Easypark appen med automatisk trekk på kortet
- Via parcnordic.no innen 72 timer
- Faktura i posten for parkert tid. Administrasjonsgebyr påløper
Praktisk informasjon
Oppmøtesteder
- Hovedinngang: Diakonveien 12 (se kart, Google maps)
- Poliklinikk: Reidar Kobros vei 5 (se kart, Google maps)
Slik kommer du deg til Steinerud
T-bane
- Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon
- Linje 2 eller 3 til Borgen stasjon
Buss
- Linje 46 til Frøensalleen
- Linjene 28 eller 45 til Volvat
Bil
Ta av fra Sørkedalsveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar, og kjør inn Diakonveien.
- Hovedinngangen, Diakonveien 12: det er parkeringsplasser etter 500 meter rett frem.
- Inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek): kjør til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter. Deretter kjører du stikkveien til høyre for å komme inn på gjesteparkeringsplassen nedenfor inngangen til poliklinikkene (ny innkjørsel til parkeringsplassen fra 26.09.22)
Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du inn Reidar Kobros vei.
Parkering bil
Parkering ute (P1 og P5)
Mandag-lørdag kl. 9-15: kr. 50,- per time
Søndag + røde dager: gratis parkering
Julaften, påskeaften og nyttårsaften kl. 9-15: kr. 50,- per timeParkering inne (parkeringshuset P4)
Hele døgnet, alle dager: kr 40,- per time, maks 200,- per døgn.
HC-parkering
Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede kan parkere gratis på oppmerkede HC-plasser i Diakonveien og Reidar Kobros vei.
Dersom man benytter Easypark påløper det servicetillegg.
Parkering sykkel
Det er i overkant av 300 sykkelparkeringsplasser på Steinerud.
Oversiktkart over parkering og innganger på Steinerud
Fakturering
Besøkende som fakturerer for sine tjenester til Diakonhjemmet, må parkere på avgiftsparkeringen og eventuelt ta parkeringsavgiften med på fakturaen.
Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på Steinerud. Bilens kjennemerke registreres når du kjører inn i parkeringsanlegget. Parkeringstiden starter automatisk.
Før du forlater parkeringsanlegget har du følgende betalingsalternativer:- Ved avreise: Benytt betalingsautomat ved parkering
- Easypark appen med automatisk trekk på kortet
- Via parcnordic.no innen 72 timer
- Faktura i posten for parkert tid. Administrasjonsgebyr påløper
Sykehusapoteket holder til i sykenhusets underetasje ved siden av Kirurgisk poliklinikk. Nærmeste inngang er Reidar Kobros vei 5, eventuelt fra hovedinngangen i Diakonveien 12.
Apoteket tilbyr pasienter timebestilt legemiddelsamtale med farmasøyt i eget samtalerom. Apotekets personale har taushetsplikt.
Åpningstider: mandag-fredag kl. 9-16.
Telefon: 22 45 15 80Alle som har poliklinisk time på Diakonhjemmet sykehus får en påminnelse på SMS fem dager i forkant, og fra det elektroniske innsjekkingssystemet to timer før avtalen.
Avbestille eller endre time
Du kan avbestille eller endre time ved å ringe sykehuset på nummeret oppgitt i innkallingsbrevet, eventuelt på telefon: 22 45 48 00. Telefonkontakt er kun mulig på dagtid.
Merk: Telefontiden poliklinikk: 8-11.30 + 13-15
OBS! Man kan ikke lenger endre time elektronisk i MinJournal på grunn av sikkerhet.
Timeavtalen må avbestilles eller endres minst 24 timer i forveien på hverdager, eller senest kl. 12 på fredag hvis timen er på mandag. Avbestiller eller endrer du timen etter dette, må du betale gebyr.
Gebyret for ikke å møte opp til avtalt time er kr. 1.544,- for pasienter som mottar fysiske helsetjenester, og kr. 386,- for pasienter som mottar psykiske helsetjenester. Dette gjelder selv om du har frikort eller er fritatt for egenandel.
Beløpene er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet. Følg med på Helsenorge for endringer.
Ved endringer eller avbestillinger av operasjon bør sykehuset kontaktes senest en uke før operasjonstidspunktet for at sykehuset skal få omprioritert sine ressursser. Manglende oppmøte til planlagte timer i sykehuset legger beslag på store ressurser årlig.
Luftveissymptomer?
Har du luftveissymptomer eller er i karantene?
Les mer om hvordan du skal forholde deg:
Oppdatert informasjon om koronavirussituasjonen.Fysisk helse og administrasjon på Steinerud (Diakonveien 12)
- Alle sengeenheter: kl. 14-18
- Postoperativ/intensiv: kl. 12.30-14.30 og 17-19.30. Merk: Nyopererte pasienter kan ikke få besøk på operasjonsdagen mens de ligger på overvåkningen. Dagkirurgiske pasienter kan ikke motta besøk.
- Nasjonal behandlingstjeneste for revmatologisk rehabilitering (NBRR): Gjør avtale med den enkelte pasient.
På de somatiske avdelingene kan man ha besøk av maks to besøkende om gangen i visittiden, kl. 14-18.Psykisk helsevern på Vinderen (Forskninigsveien 7-13)
- Hverdager kl. 16-21
- Helger hele dagen fram til kl. 21
På de psykiatriske avdelingene avtaler man individuelt. Vi oppfordrer generelt til å begrense besøk. Besøkende og polikliniske pasienter skal følge smittevernreglene under oppholdet på sykehuset, selv om man er vaksinert.
Besøkstidene er veiledende og kan tilpasses.
Barn er velkommen sammen med voksne. Personer med feber, forkjølelse eller andre infeksjoner bør ikke besøke innlagte pasienter. Er du i tvil, kontakt personalet.
Du kan betale via Vipps, på automat i resepsjonen eller få faktura hjem.
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Når du viser frikort, slipper du å betale egenandeler for resten av kalenderåret.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.
Oversikt over egenanndeler - Helsenorge.no
Refusjon og støtteordninger - Helsenorge.no
Fysisk helse
Avdeling for medisinsk biokjemi betjener pasienter innlagt på sykehuset, polikliniske pasienter og pasienter fra flere sykehjem i sykehusets sektor. Se praktisk informasjon om avdelingen: Avdeling for medisinsk biokjemi
Åpningstider
Mandag-fredag: kl. 7.30-15.30
Lørdag/søndag/helligdager: stengt
Onsdag før skjærtorsdag, og julaften og nyttårsaften: kl. 7.30-12Timebestilling er ikke nødvendig.
Unntak: Glukosebelastning, bestill på telefon: 22 45 15 70På Diakonhjemmet sykehus kan pasienter få prøveresultatet dersom de spør om dette.
Psykisk helse
Ved Senter for psykofarmakologi har vi bred kunnskap om medisiner som brukes av pasienter med psykiske lidelser. På vårt laboratorium måles mengden medisin i blodet. Vi analyserer også gener som har betydning for effekt og bivirkninger av medisiner.
Åpningstid blodprøvetaking: Mandag-fredag kl. 8-14
Telefon laboratoriet: 22 02 99 40 kl. 8-15
Adresse: Forskningsveien 13, 0373 Oslo
Noen får allergiske reaksjoner av enkelte blomster og parfymer. Vi ber deg ta hensyn til dette.
Se informasjon fra Astma- og allergiforbundet om parfyme/lukter
Se informasjon fra Astma- og allergiforbundet om "ja- og nei-blomster" (PDF)
Les avdelingens brosjyre og velkomstmappe:
Ikke send sensitiv informasjon av personlig eller medisinsk karakter i en e-post. Slike henvendelser må sendes
- via Digipost
- eller i ordinær post til:
Diakonhjemmet sykehus
Postboks 23 Vinderen
0319 OsloDiakonhjemmet sykehus har lenge benyttet frivillige som et supplement til de oppgavene som profesjonelle ansatte utfører. Vi søker frivillige til ulike oppgaver. Kanskje finner du noe som passer for deg?
Les mer om frivillighet ved Diakonhjemmet sykehus
Noen ønsker å gi små eller store gaver til sykehuset, dette er vi svært takknemlige for.
Ønsker du å gi en gave?
Diakonhjemmet sykehus har gavekonto 7038 05 28426.Hjertelig takk om du ønsker å gi noe.
Du kan fylle ut skjemaet elektronisk
eller laste skjemaet ned for å fylle ut på papir:
Helseopplysningsskjema dame bokmål DS (PDF)
Helseopplysningsskjema dame nynorsk DS (PDF)
Helseopplysningsskjema herre bokmål DS (PDF)
Helseopplysningsskjema herre nynorsk DS (PDF)Henvendelser fra pårørende som ønsker innsyn i pasientjournal, må sendes skriftlig. Skjema kan ikke brukes. Det må legges ved fullmakt fra pasienten, eller den som har fullmakt.
Brevet adresseres til:
Avdeling for fag og kvalitet
Diakonhjemmet sykehus
Postboks 23 Vinderen
0319 OsloDersom pasienten er død har nærmeste pårørende rett til innsyn i avdødes journal, så fremt ikke særlige grunner taler imot. Andre enn nærmeste pårørende vil kunne få innsyn dersom det foreligger vektige grunner. Ved slike henvendelser må man begrunne hvorfor det ønskes innsyn i journal.
I brevet må det fremkomme hva det ønskes utskrift av. Ved manglende opplysninger om postadresse eller manglende dokumentasjon, kan vi dessverre ikke behandle forespørselen.
Søknad om utskrift fra pasientjournal fra andre «eksterne» instanser som advokater, forsikringsselskap, NAV eller andre offentlige instanser, sendes også skriftlig til Avdeling for fag og kvalitet, se adresse over.
Det er foreløpig ikke mulig for pasienter på Diakonhjemmet sykehus å lese sin journal elektronisk.
På sykehusområdet på Steinerud (Diakonveien 12) er det kiosk og kafé i 1. etasje ved hovedresepsjonen, som har varme og kalde retter, kaker og drikke. Det finnes i tillegg automater med enkel drikke i resepsjonsområdet.
Åpningstider
Mandag-søndag: kl. 10-16
OBS! Det er ikke minibank på sykehuset.
Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler høsten 2023 en ny, oppdatert oppfriskingsvaksine mot COVID-19 til deg som er under 65 år og bruker immundempende medisiner mot revmatisk sykdom (DMARD-behandling).
Du får vaksinen gratis på din kommunes vaksinesenter, eller Nydalen vaksinesenter i Oslo. Du bestiller time selv per telefon, og trenger ingen skriv fra lege.
Anbefalingen gis uavhengig av tidligere gjennomgått COVID-19, men det bør vanligvis gå minst 3 måneder mellom gjennomgått infeksjon og ny vaksinedose.
Alle over 65 år anbefales også ny oppfriskingsdose høsten 2023 uansett sykdom eller ikke.
Merk: Hvis du kun bruker milde betennelsesdempende NSAIDs (for eksempel Ibux, diclofenac, Arcoxia, Voltaren, naproxen osv.) gjelder ikke denne anbefalingen.
Kveldspoliklinikken psykisk helse og arbeid kan kontaktes direkte på telefon: 22 02 98 06 (på onsdager kl. 15.30-20) om uforutsette situasjoner/beskjeder vedrørende time gjeldene dag.
For øvrige henvendelser/endringer/avlysning ber vi deg kontakte sentralbordet på telefon: 22 02 98 00 mandag-fredag kl. 8-15.30.
Mobiltelefoner kan brukes fritt på sykehuset, bortsett fra i disse områdene:
- Intensiv- og postoperativenheten
- Operasjonsstuene
- Akuttmottaket
- Observasjonsposten
- Dagkirurgen
Det er ikke tillatt å bruke telefonens kamera- eller lydopptaksfunksjoner inne i sykehusets lokaler. Vis generelt hensyn ved bruk av mobiltelefon på sykehusets område, sett den gjerne på lydløs eller vibrering.
Det er trådløst nettverk på sykehuset som alle pasienter og besøkende kan benytte.
Nettverksnavn: Gjestenett
Stadig flere pasienter og pårørende deler sine opplevelser i sosiale medier. Husk da å ta hensyn til andre pasienter og til våre ansatte.
Huskeregler
- Ikke del informasjon om andre, som det er sannsynlig
at de selv ikke ville ha offentliggjort. - Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de
har gitt tillatelse til det på forhånd. - Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det.
Serveringstidspunkt for måltider varierer ut fra belegg og bemanning på sengepostene. Mattrallene kjøres ut fra hovedkjøkkenet på Steinerud (Diakonveien 12).Utkjøringstider for mattraller
Hverdager
Frokost kjøres ut kl. 8 (tralle hentes inn kl. 10).Lunsj kjøres ut kl. 11.40 (tralle hentes inn kl. 13).Middag kjøres ut kl. 15.30 (tralle hentes inn kl. 17).Kveldsmat sendes sammen med middagstrallen.Helg, høytid og sommerperiode
Frokost kjøres ut kl. 8.20 (tralle hentes inn kl.10.30).Middag kjøres ut kl. 12.30 (tralle hentes inn kl. 14.10).Kveldsmat kjøres ut kl. 15.30 (tralle hentes inn kl. 17).Senkvelds sendes sammen med trallen med kveldsmat og serveres av helsepersonell etter egne rutiner.Noen pasienter trenger å overnatte utenfor sykehuset før innleggelse eller poliklinisk behandling. Det er dessverre ikke muligheter for overnatting på Diakonhjemmet sykehus, men det finnes pasienthotell som tilbyr overnatting for pasienter og pårørende. Overnattingen må man bestille selv.
Ved behov for overnatting, kontakt en av følgende:- Gaustad hotell (tidligere Rikshospitalets pasienthotell): Telefon: 23 25 24 00
- Hotell Montebello (tidligere Radiumhospitalets pasienthotell): Telefon: 23 25 24 00
- Ullevål sykehus, Pasienthotellet: Telefon: 21 60 36 00
Pasienter oppfordres til å henvende seg til sitt lokale NAV-kontor før innleggelsen for å forhindre eventuelle misforståelser med hensyn til dekning av utgifter.
Ved akutte sykdomsproblemer før innleggelsen, kontakt sykehusets akuttmottak.
Sykehusprestene og sykehusdiakonen har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise. De er lyttende medmennesker og fagpersoner med taushetsplikt.
Diakonhjemmet sykehus har tre prester og en sykehusdiakon. De betjener sykehusets medisinske, kirurgiske og psykiatriske sengeposter, samt poliklinikkene. Prestene har samtaler med pasienter, pårørende og ansatte. De arrangerer gudstjeneste hver søndag og helligdag, de tilbyr nattverd og forbønnshandlinger ved sengen, og seremonier ved avslutningen av livet og syninger ved behov.
Pasienter som tilhører andre religioner og livssyn, kan få kontakt med sitt samfunn om de ønsker det. Sykehuspresten vil være behjelpelig med dette.
Les mer på nettsidene til prestetjenesten
Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed.
Diakonhjemmet sykehus arbeider for å forebygge spredning av bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Forekomsten av disse bakteriene er mye høyere i land utenfor Norden enn i Norge.
Du må kontakte fastlegen din før innleggelse eller poliklinisk konsultasjon, dersom du i løpet av de siste 12 månedene:
- har arbeidet i helsetjenesten utenfor Norden
- har fått tannbehandling utenfor Norden
- har fått behandling på sykehus utenfor Norden
- har fått poliklinisk kirurgisk behandling utenfor Norden
- har kronisk eksem, sår eller hudinfeksjon, og har oppholdt deg sammenhengende i mer enn seks uker utenfor Norden
- har oppholdt deg i flyktningeleir eller barnehjem utenfor Norden
- tidligere har vært smittet av resistent mikrobe, eller bodd i samme husstand som en som er smittet av resistent mikrobe
- har besøkt eller arbeidet i svinefarm utenfor Norge
I disse tilfellene må du be fastlegen vurdere om undersøkelse for bakterier, som er motstandsdyktige mot antibiotika, er påkrevd.
Dersom undersøkelsen er nødvendig, vil denne være gratis og du skal ikke betale egenandel. Be fastlegen om å sende kopi av prøvesvaret til sykehuset.
Ved spørsmål kan du ta kontakt med din fastlege eller med sykehusets smittevernrådgiver.
Folkehelseinstituttet (FHI): Antibiotikaresistens
Helsenorge.no: Om antibiotikaresistensPå Steinerud er det et døgnåpent kirkerom like til høyre for hovedinngangen i resepsjonsområdet. I 1. etasje er det også et stillerom som alltid er åpent. Her er du velkommen til en rolig stund. Det er også et stillerom i hovedbygningen på Vinderen som er tilgjengelig for alle.
I kapellet ved nordvestre hjørne av sykehuset, kan prestene tilby båreandakter i forbindelse med overføring til begravelses-/bisettelsessted.
Sykehuset tar ikke ansvar for penger og verdisaker som oppbevares på pasientrommene, og er normalt ikke erstatningspliktig for pasienters eiendeler som blir ødelagt eller borte. Sykehuset anbefaler derfor våre pasienter ikke å ta med verdisaker, smykker eller større pengebeløp. Personlige eiendeler oppbevares på eget ansvar under sykehusoppholdet, med mindre det deponeres i sykehusets forvaring.
-
Mandag
-
Kontakt Klinikk for medisin
Diakonveien 12 – Somatikk, alderspsykiatri og administrasjon
Diakonveien 12, 0370 Oslo
Postboks 23 Vinderen, 0319 Oslo
Transport
På Steinerud finner du somatiske avdelinger (fysisk helse), alderspsykiatrisk avdeling, poliklinikker, akuttmottak, medisinske serviceavdelinger, apotek og administrasjon.
T-bane
- Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon
- Linje 2 eller 3 til Borgen stasjon
Buss
- Linje 46 til Frøensalleen
- Linjene 28 eller 45 til Volvat
Bil
Ta av fra Sørkedalsveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar, og kjør inn Diakonveien.
- Hovedinngangen, Diakonveien 12: det er parkeringsplasser etter 500 meter rett frem.
- Inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek): kjør til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter. Deretter kjører du stikkveien til høyre for å komme inn på gjesteparkeringsplassen nedenfor inngangen til poliklinikkene (ny innkjørsel til parkeringsplassen fra 26.09.22)
Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du inn Reidar Kobros vei.
Parkering sykkel
Det er i overkant av 300 sykkelparkeringsplasser på Steinerud.
Parkering bil
Parkering ute (P1 og P5)
Mandag-lørdag kl. 9-15: kr. 50,- per time
Søndag + røde dager: gratis parkering
Julaften, påskeaften og nyttårsaften kl. 9-15: kr. 50,- per timeParkering inne (parkeringshuset P4)
Hele døgnet, alle dager: kr 40,- per time, maks 200,- per døgn.
HC-parkering
Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede kan parkere gratis på oppmerkede HC-plasser i Diakonveien og Reidar Kobros vei.
Dersom man benytter Easypark påløper det servicetillegg.
FaktureringBesøkende som fakturerer for sine tjenester til Diakonhjemmet, må parkere på avgiftsparkeringen og eventuelt ta parkeringsavgiften med på fakturaen.
Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på Steinerud. Bilens kjennemerke registreres når du kjører inn i parkeringsanlegget. Parkeringstiden starter automatisk.
Før du forlater parkeringsanlegget har du følgende betalingsalternativer:- Ved avreise: Benytt betalingsautomat ved parkering
- Easypark appen med automatisk trekk på kortet
- Via parcnordic.no innen 72 timer
- Faktura i posten for parkert tid. Administrasjonsgebyr påløper
Praktisk informasjon
Oppmøtesteder
- Hovedinngang: Diakonveien 12 (se kart, Google maps)
- Poliklinikk: Reidar Kobros vei 5 (se kart, Google maps)
Slik kommer du deg til Steinerud
T-bane
- Linje 1 til Frøen eller Steinerud stasjon
- Linje 2 eller 3 til Borgen stasjon
Buss
- Linje 46 til Frøensalleen
- Linjene 28 eller 45 til Volvat
Bil
Ta av fra Sørkedalsveien i rundkjøringen ved Volvat Medisinske Senter og Skeidar, og kjør inn Diakonveien.
- Hovedinngangen, Diakonveien 12: det er parkeringsplasser etter 500 meter rett frem.
- Inngang Reidar Kobros vei (poliklinikker, blodprøvetaking og apotek): kjør til venstre i Borgenveien rett etter Volvat Medisinske Senter. Deretter kjører du stikkveien til høyre for å komme inn på gjesteparkeringsplassen nedenfor inngangen til poliklinikkene (ny innkjørsel til parkeringsplassen fra 26.09.22)
Du kan slippe av og plukke opp passasjerer rett vest for sykehusets hovedinngang og ved poliklinikkinngangen. I begge tilfeller kjører du inn Reidar Kobros vei.
Parkering bil
Parkering ute (P1 og P5)
Mandag-lørdag kl. 9-15: kr. 50,- per time
Søndag + røde dager: gratis parkering
Julaften, påskeaften og nyttårsaften kl. 9-15: kr. 50,- per timeParkering inne (parkeringshuset P4)
Hele døgnet, alle dager: kr 40,- per time, maks 200,- per døgn.
HC-parkering
Besøkende med gyldig parkeringskort for forflytningshemmede kan parkere gratis på oppmerkede HC-plasser i Diakonveien og Reidar Kobros vei.
Dersom man benytter Easypark påløper det servicetillegg.
Parkering sykkel
Det er i overkant av 300 sykkelparkeringsplasser på Steinerud.
Oversiktkart over parkering og innganger på Steinerud
Fakturering
Besøkende som fakturerer for sine tjenester til Diakonhjemmet, må parkere på avgiftsparkeringen og eventuelt ta parkeringsavgiften med på fakturaen.
Det er billettløs parkering på gjesteparkeringsplassene på Steinerud. Bilens kjennemerke registreres når du kjører inn i parkeringsanlegget. Parkeringstiden starter automatisk.
Før du forlater parkeringsanlegget har du følgende betalingsalternativer:- Ved avreise: Benytt betalingsautomat ved parkering
- Easypark appen med automatisk trekk på kortet
- Via parcnordic.no innen 72 timer
- Faktura i posten for parkert tid. Administrasjonsgebyr påløper
Sykehusapoteket holder til i sykenhusets underetasje ved siden av Kirurgisk poliklinikk. Nærmeste inngang er Reidar Kobros vei 5, eventuelt fra hovedinngangen i Diakonveien 12.
Apoteket tilbyr pasienter timebestilt legemiddelsamtale med farmasøyt i eget samtalerom. Apotekets personale har taushetsplikt.
Åpningstider: mandag-fredag kl. 9-16.
Telefon: 22 45 15 80Alle som har poliklinisk time på Diakonhjemmet sykehus får en påminnelse på SMS fem dager i forkant, og fra det elektroniske innsjekkingssystemet to timer før avtalen.
Avbestille eller endre time
Du kan avbestille eller endre time ved å ringe sykehuset på nummeret oppgitt i innkallingsbrevet, eventuelt på telefon: 22 45 48 00. Telefonkontakt er kun mulig på dagtid.
Merk: Telefontiden poliklinikk: 8-11.30 + 13-15
OBS! Man kan ikke lenger endre time elektronisk i MinJournal på grunn av sikkerhet.
Timeavtalen må avbestilles eller endres minst 24 timer i forveien på hverdager, eller senest kl. 12 på fredag hvis timen er på mandag. Avbestiller eller endrer du timen etter dette, må du betale gebyr.
Gebyret for ikke å møte opp til avtalt time er kr. 1.544,- for pasienter som mottar fysiske helsetjenester, og kr. 386,- for pasienter som mottar psykiske helsetjenester. Dette gjelder selv om du har frikort eller er fritatt for egenandel.
Beløpene er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet. Følg med på Helsenorge for endringer.
Ved endringer eller avbestillinger av operasjon bør sykehuset kontaktes senest en uke før operasjonstidspunktet for at sykehuset skal få omprioritert sine ressursser. Manglende oppmøte til planlagte timer i sykehuset legger beslag på store ressurser årlig.
Luftveissymptomer?
Har du luftveissymptomer eller er i karantene?
Les mer om hvordan du skal forholde deg:
Oppdatert informasjon om koronavirussituasjonen.Fysisk helse og administrasjon på Steinerud (Diakonveien 12)
- Alle sengeenheter: kl. 14-18
- Postoperativ/intensiv: kl. 12.30-14.30 og 17-19.30. Merk: Nyopererte pasienter kan ikke få besøk på operasjonsdagen mens de ligger på overvåkningen. Dagkirurgiske pasienter kan ikke motta besøk.
- Nasjonal behandlingstjeneste for revmatologisk rehabilitering (NBRR): Gjør avtale med den enkelte pasient.
På de somatiske avdelingene kan man ha besøk av maks to besøkende om gangen i visittiden, kl. 14-18.Psykisk helsevern på Vinderen (Forskninigsveien 7-13)
- Hverdager kl. 16-21
- Helger hele dagen fram til kl. 21
På de psykiatriske avdelingene avtaler man individuelt. Vi oppfordrer generelt til å begrense besøk. Besøkende og polikliniske pasienter skal følge smittevernreglene under oppholdet på sykehuset, selv om man er vaksinert.
Besøkstidene er veiledende og kan tilpasses.
Barn er velkommen sammen med voksne. Personer med feber, forkjølelse eller andre infeksjoner bør ikke besøke innlagte pasienter. Er du i tvil, kontakt personalet.
Du kan betale via Vipps, på automat i resepsjonen eller få faktura hjem.
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Når du viser frikort, slipper du å betale egenandeler for resten av kalenderåret.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.
Oversikt over egenanndeler - Helsenorge.no
Refusjon og støtteordninger - Helsenorge.no
Fysisk helse
Avdeling for medisinsk biokjemi betjener pasienter innlagt på sykehuset, polikliniske pasienter og pasienter fra flere sykehjem i sykehusets sektor. Se praktisk informasjon om avdelingen: Avdeling for medisinsk biokjemi
Åpningstider
Mandag-fredag: kl. 7.30-15.30
Lørdag/søndag/helligdager: stengt
Onsdag før skjærtorsdag, og julaften og nyttårsaften: kl. 7.30-12Timebestilling er ikke nødvendig.
Unntak: Glukosebelastning, bestill på telefon: 22 45 15 70På Diakonhjemmet sykehus kan pasienter få prøveresultatet dersom de spør om dette.
Psykisk helse
Ved Senter for psykofarmakologi har vi bred kunnskap om medisiner som brukes av pasienter med psykiske lidelser. På vårt laboratorium måles mengden medisin i blodet. Vi analyserer også gener som har betydning for effekt og bivirkninger av medisiner.
Åpningstid blodprøvetaking: Mandag-fredag kl. 8-14
Telefon laboratoriet: 22 02 99 40 kl. 8-15
Adresse: Forskningsveien 13, 0373 Oslo
Noen får allergiske reaksjoner av enkelte blomster og parfymer. Vi ber deg ta hensyn til dette.
Se informasjon fra Astma- og allergiforbundet om parfyme/lukter
Se informasjon fra Astma- og allergiforbundet om "ja- og nei-blomster" (PDF)
Les avdelingens brosjyre og velkomstmappe:
Ikke send sensitiv informasjon av personlig eller medisinsk karakter i en e-post. Slike henvendelser må sendes
- via Digipost
- eller i ordinær post til:
Diakonhjemmet sykehus
Postboks 23 Vinderen
0319 OsloDiakonhjemmet sykehus har lenge benyttet frivillige som et supplement til de oppgavene som profesjonelle ansatte utfører. Vi søker frivillige til ulike oppgaver. Kanskje finner du noe som passer for deg?
Les mer om frivillighet ved Diakonhjemmet sykehus
Noen ønsker å gi små eller store gaver til sykehuset, dette er vi svært takknemlige for.
Ønsker du å gi en gave?
Diakonhjemmet sykehus har gavekonto 7038 05 28426.Hjertelig takk om du ønsker å gi noe.
Du kan fylle ut skjemaet elektronisk
eller laste skjemaet ned for å fylle ut på papir:
Helseopplysningsskjema dame bokmål DS (PDF)
Helseopplysningsskjema dame nynorsk DS (PDF)
Helseopplysningsskjema herre bokmål DS (PDF)
Helseopplysningsskjema herre nynorsk DS (PDF)Henvendelser fra pårørende som ønsker innsyn i pasientjournal, må sendes skriftlig. Skjema kan ikke brukes. Det må legges ved fullmakt fra pasienten, eller den som har fullmakt.
Brevet adresseres til:
Avdeling for fag og kvalitet
Diakonhjemmet sykehus
Postboks 23 Vinderen
0319 OsloDersom pasienten er død har nærmeste pårørende rett til innsyn i avdødes journal, så fremt ikke særlige grunner taler imot. Andre enn nærmeste pårørende vil kunne få innsyn dersom det foreligger vektige grunner. Ved slike henvendelser må man begrunne hvorfor det ønskes innsyn i journal.
I brevet må det fremkomme hva det ønskes utskrift av. Ved manglende opplysninger om postadresse eller manglende dokumentasjon, kan vi dessverre ikke behandle forespørselen.
Søknad om utskrift fra pasientjournal fra andre «eksterne» instanser som advokater, forsikringsselskap, NAV eller andre offentlige instanser, sendes også skriftlig til Avdeling for fag og kvalitet, se adresse over.
Det er foreløpig ikke mulig for pasienter på Diakonhjemmet sykehus å lese sin journal elektronisk.
På sykehusområdet på Steinerud (Diakonveien 12) er det kiosk og kafé i 1. etasje ved hovedresepsjonen, som har varme og kalde retter, kaker og drikke. Det finnes i tillegg automater med enkel drikke i resepsjonsområdet.
Åpningstider
Mandag-søndag: kl. 10-16
OBS! Det er ikke minibank på sykehuset.
Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler høsten 2023 en ny, oppdatert oppfriskingsvaksine mot COVID-19 til deg som er under 65 år og bruker immundempende medisiner mot revmatisk sykdom (DMARD-behandling).
Du får vaksinen gratis på din kommunes vaksinesenter, eller Nydalen vaksinesenter i Oslo. Du bestiller time selv per telefon, og trenger ingen skriv fra lege.
Anbefalingen gis uavhengig av tidligere gjennomgått COVID-19, men det bør vanligvis gå minst 3 måneder mellom gjennomgått infeksjon og ny vaksinedose.
Alle over 65 år anbefales også ny oppfriskingsdose høsten 2023 uansett sykdom eller ikke.
Merk: Hvis du kun bruker milde betennelsesdempende NSAIDs (for eksempel Ibux, diclofenac, Arcoxia, Voltaren, naproxen osv.) gjelder ikke denne anbefalingen.
Kveldspoliklinikken psykisk helse og arbeid kan kontaktes direkte på telefon: 22 02 98 06 (på onsdager kl. 15.30-20) om uforutsette situasjoner/beskjeder vedrørende time gjeldene dag.
For øvrige henvendelser/endringer/avlysning ber vi deg kontakte sentralbordet på telefon: 22 02 98 00 mandag-fredag kl. 8-15.30.
Mobiltelefoner kan brukes fritt på sykehuset, bortsett fra i disse områdene:
- Intensiv- og postoperativenheten
- Operasjonsstuene
- Akuttmottaket
- Observasjonsposten
- Dagkirurgen
Det er ikke tillatt å bruke telefonens kamera- eller lydopptaksfunksjoner inne i sykehusets lokaler. Vis generelt hensyn ved bruk av mobiltelefon på sykehusets område, sett den gjerne på lydløs eller vibrering.
Det er trådløst nettverk på sykehuset som alle pasienter og besøkende kan benytte.
Nettverksnavn: Gjestenett
Stadig flere pasienter og pårørende deler sine opplevelser i sosiale medier. Husk da å ta hensyn til andre pasienter og til våre ansatte.
Huskeregler
- Ikke del informasjon om andre, som det er sannsynlig
at de selv ikke ville ha offentliggjort. - Ikke publiser bilder eller identifiser andre uten at de
har gitt tillatelse til det på forhånd. - Hvis du er i tvil om noe er greit å skrive, ikke skriv det.
Serveringstidspunkt for måltider varierer ut fra belegg og bemanning på sengepostene. Mattrallene kjøres ut fra hovedkjøkkenet på Steinerud (Diakonveien 12).Utkjøringstider for mattraller
Hverdager
Frokost kjøres ut kl. 8 (tralle hentes inn kl. 10).Lunsj kjøres ut kl. 11.40 (tralle hentes inn kl. 13).Middag kjøres ut kl. 15.30 (tralle hentes inn kl. 17).Kveldsmat sendes sammen med middagstrallen.Helg, høytid og sommerperiode
Frokost kjøres ut kl. 8.20 (tralle hentes inn kl.10.30).Middag kjøres ut kl. 12.30 (tralle hentes inn kl. 14.10).Kveldsmat kjøres ut kl. 15.30 (tralle hentes inn kl. 17).Senkvelds sendes sammen med trallen med kveldsmat og serveres av helsepersonell etter egne rutiner.Noen pasienter trenger å overnatte utenfor sykehuset før innleggelse eller poliklinisk behandling. Det er dessverre ikke muligheter for overnatting på Diakonhjemmet sykehus, men det finnes pasienthotell som tilbyr overnatting for pasienter og pårørende. Overnattingen må man bestille selv.
Ved behov for overnatting, kontakt en av følgende:- Gaustad hotell (tidligere Rikshospitalets pasienthotell): Telefon: 23 25 24 00
- Hotell Montebello (tidligere Radiumhospitalets pasienthotell): Telefon: 23 25 24 00
- Ullevål sykehus, Pasienthotellet: Telefon: 21 60 36 00
Pasienter oppfordres til å henvende seg til sitt lokale NAV-kontor før innleggelsen for å forhindre eventuelle misforståelser med hensyn til dekning av utgifter.
Ved akutte sykdomsproblemer før innleggelsen, kontakt sykehusets akuttmottak.
Sykehusprestene og sykehusdiakonen har bred kompetanse og lang erfaring i å møte mennesker i sorg, uro og krise. De er lyttende medmennesker og fagpersoner med taushetsplikt.
Diakonhjemmet sykehus har tre prester og en sykehusdiakon. De betjener sykehusets medisinske, kirurgiske og psykiatriske sengeposter, samt poliklinikkene. Prestene har samtaler med pasienter, pårørende og ansatte. De arrangerer gudstjeneste hver søndag og helligdag, de tilbyr nattverd og forbønnshandlinger ved sengen, og seremonier ved avslutningen av livet og syninger ved behov.
Pasienter som tilhører andre religioner og livssyn, kan få kontakt med sitt samfunn om de ønsker det. Sykehuspresten vil være behjelpelig med dette.
Les mer på nettsidene til prestetjenesten
Har du tidligere fått påvist antibiotikaresistente bakterier (MRSA, VRE, ESBL), må du gi oss beskjed.
Diakonhjemmet sykehus arbeider for å forebygge spredning av bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Forekomsten av disse bakteriene er mye høyere i land utenfor Norden enn i Norge.
Du må kontakte fastlegen din før innleggelse eller poliklinisk konsultasjon, dersom du i løpet av de siste 12 månedene:
- har arbeidet i helsetjenesten utenfor Norden
- har fått tannbehandling utenfor Norden
- har fått behandling på sykehus utenfor Norden
- har fått poliklinisk kirurgisk behandling utenfor Norden
- har kronisk eksem, sår eller hudinfeksjon, og har oppholdt deg sammenhengende i mer enn seks uker utenfor Norden
- har oppholdt deg i flyktningeleir eller barnehjem utenfor Norden
- tidligere har vært smittet av resistent mikrobe, eller bodd i samme husstand som en som er smittet av resistent mikrobe
- har besøkt eller arbeidet i svinefarm utenfor Norge
I disse tilfellene må du be fastlegen vurdere om undersøkelse for bakterier, som er motstandsdyktige mot antibiotika, er påkrevd.
Dersom undersøkelsen er nødvendig, vil denne være gratis og du skal ikke betale egenandel. Be fastlegen om å sende kopi av prøvesvaret til sykehuset.
Ved spørsmål kan du ta kontakt med din fastlege eller med sykehusets smittevernrådgiver.
Folkehelseinstituttet (FHI): Antibiotikaresistens
Helsenorge.no: Om antibiotikaresistensPå Steinerud er det et døgnåpent kirkerom like til høyre for hovedinngangen i resepsjonsområdet. I 1. etasje er det også et stillerom som alltid er åpent. Her er du velkommen til en rolig stund. Det er også et stillerom i hovedbygningen på Vinderen som er tilgjengelig for alle.
I kapellet ved nordvestre hjørne av sykehuset, kan prestene tilby båreandakter i forbindelse med overføring til begravelses-/bisettelsessted.
Sykehuset tar ikke ansvar for penger og verdisaker som oppbevares på pasientrommene, og er normalt ikke erstatningspliktig for pasienters eiendeler som blir ødelagt eller borte. Sykehuset anbefaler derfor våre pasienter ikke å ta med verdisaker, smykker eller større pengebeløp. Personlige eiendeler oppbevares på eget ansvar under sykehusoppholdet, med mindre det deponeres i sykehusets forvaring.