Arbeidsrettigheter
På denne siden finner du informasjon som kan være nyttig når du skal bli kjent med sykehuset som din potensielle arbeidsplass.
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Utvalget har, ved siden av verne- og miljøarbeidet, som sin viktigste oppgave å realisere de ansattes medbestemmelsesrett. Utvalgets sammensetning og ansvarsområde er avtalefestet. Arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden har fire representanter hver i utvalget. Leder velges vekselvis blant arbeidstaker- og arbeidsgiverrepresentantene for ett år om gangen.
Arbeidstakerorganisasjoner
Det er tre hovedavtaler som gjelder på Diakonhjemmet sykehus: En med LO, en med YS og en parallellavtale. På sykehuset er følgende arbeidstakerorganisasjoner representert:
- Fagforbundet
- Norsk Sykepleierforbund (NSF)
- Den norske legeforening, Overlegeforeningen (Of)
- Yngre legers forening (Ylf)
- Delta – en arbeidstakerorganisasjon i YS
- NITO – Norges ingeniør- og teknologorganisasjon
- Norske Fysioterapeutforbund (NFF)
- Norsk Ergoterapeutforbund – Ergoterapeutene
- Norsk Radiografforbund (NRF)
- Fellesorganisasjonen (FO) for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere
- Utdanningsforbundet
- Norsk psykologforening
- Presteforeningen
- Forskerforbundet
- Tekna
Hovedavtalen regulerer de ansattes rett til medbestemmelse gjennom blant annet tillitsvalgtapparatet og Arbeidsmiljøutvalget (AMU). Tariffavtalen regulerer lønn, tillegg, permisjoner og annet.
Bedriftshelsetjenesten
Bedriftshelsetjenesten arbeider med forhold knyttet til ansattes helse, arbeidsmiljø og sikkerhet. Dette skjer i samarbeid med valgte verneombud, hovedverneombud, verneleder og Arbeidsmiljøutvalget (AMU).
Bierverv
Alle som ansettes ved Diakonhjemmet sykehus skal på eget initiativ opplyse arbeidsgiver om eventuelle bierverv, slik at arbeidsgiver får mulighet til å ta stilling til om biervervet er forenlig med en eventuell stilling på sykehuset. Med bierverv menes enhver lønnet og/eller ulønnet aktivitet for en annen oppdragsgiver eller arbeidsgiver, eller engasjement i form av eierinteresser og/eller styreverv i annen privat eller offentlig virksomhet.
IA-virksomhet
Diakonhjemmet sykehus er en IA-virksomhet. IA står for "inkluderende arbeidsliv" og stammer fra Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv. Avtalen er inngått mellom partene i arbeidslivet og regjeringen. Avtalens hovedmål er å gi plass til alle som kan og vil arbeide.
Lønns- og arbeidsvilkår
Lønns- og arbeidsvilkårene for de ansatte ved Diakonhjemmet sykehus er regulert i Overenskomsten for spesialisthelsetjenesten mellom Virke og de ansattes organisasjoner. Vilkårene er i hovedtrekk sammenfallende med avtaleverket som gjelder i øvrige helseforetak tilknyttet Spekter. Lønnsfastsettelsen for den enkelte avgjøres etter stillingskategori, utdannelse og praksis.
Pensjon
Ansatte ved sykehuset er omfattet av offentlig tjenestepensjonsordning i Kommunal Landspensjonskasse (KLP). Den offentlige tjenestepensjonen inkluderer alderspensjon, uførepensjon og etterlattepensjon.
Personalforsikringer
Den lovpålagte yrkesskadeforsikringen er gjennom tariffavtalen utvidet til også å gjelde på reise mellom hjem og arbeidssted. Det er også tariffavtalt en gruppelivsforsikring som sikrer etterlatte en engangsutbetaling ved dødsfall. Ansatte er forsikret på fritiden gjennom en ulykkesforsikring. Forsikringen dekker dødsfall og medisinsk invaliditet som følge av ulykke i fritiden.
Ønsketurnus
Sykehuset har ved enkelte avdelinger tatt i bruk ønsketurnus for personale som går i turnus. Med ønsketurnus er den enkelte selv med på å bestemme når en vil jobbe, så lenge en fyller stillingen sin. Turnusen settes opp av de ansatte i fellesskap, og det sørges for at alles turnus samsvarer med lovverket.