Sykehusets toppleder går til OUS

Anders Mohn Frafjord (50) forlater Diakonhjemmet sykehus etter ti år som toppsjef. Han er ansatt som ny viseadministrerende direktør og stabssjef ved OUS.

Publisert 20.01.2023
Sist oppdatert 09.05.2023
Avtroppende direktør Anders Mohn Frafjord poserer foran hvit bakgrunn og ser i kamera

Oslo universitetssykehus (OUS) og direktør Bjørn Atle Lein Bjørnbeth søkte i desember i fjor etter ny viseadministrerende direktør. Nå er det klart at valget har falt på toppsjefen ved Diakonhjemmet sykehus, Anders Mohn Frafjord.

Styreleder Ingunn Moser ved Diakonhjemmet sykehus beklager at Mohn Frafjord slutter.

- Anders Mohn Frafjord er en dedikert og visjonær leder. Han har gjort en systematisk innsats for å utvikle sykehusets posisjon og betydning for Oslos innbyggere. Den nye stillingen er en anerkjennelse av det han har utrettet. Jeg vil også takke ham for det store engasjementet for å utvikle Diakonhjemmets samfunnsrolle i samspillet mellom sykehuset og øvrige virksomheter i Diakonhjemmet, sier Ingunn Moser.

OUS-direktør Bjørn Atle Lein Bjørnbeth er meget godt fornøyd med ansettelsen:

- Mohn Frafjord er en verdibasert leder med lang erfaring som toppleder fra sykehus. Han er både en god strateg og flink med mennesker. Han har et driv og en entusiasme der han evner få folk til å dra i samme retning mot felles mål, sier Bjørnbeth.

​Anders Mohn Frafjord fratrer ved Diakonhjemmet sykehus 21. januar og begynner ved OUS 1. mars.

- Diakonhjemmet sykehus har utgjort en veldig stor del av livet mitt siden jeg begynte som økonomi- og finansdirektør i 2009. Jeg er veldig glad i alle som jobber her og har rett og slett sterke følelser for alt ved Diakonhjemmet. Derfor er det både vemodig og litt sårt å slutte. Samtidig, etter ti år som toppleder, følte jeg at tiden var inne for å prøve meg på en ny utfordring. Sykehuset har vært gjennom en begivenhetsrik utvikling i min tid her. Jeg forlater et sykehus med store kvaliteter, et fantastisk personale og alle forutsetninger for å bli en enda tydeligere bidragsyter til spesialisthelsetjenesten i Oslo og i landet, sier Mohn Frafjord.