Sykehusets beste venn søker flere venner

Ragnar Vik leder sykehusets venneforening. Nå kommer han med et varsko om hvordan det står til på vennefronten.

Publisert 14.03.2024
En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Vi er heldige som har Ragnar Vik og venneforeningen! Det mener gjengen fra Avdeling for klinisk aktivitet. Avdelingen fikk 40 000 kroner i fjor fra Venneforeningen til avdelingsseminar.

– Det blir dårlig med stipend til ansatte dersom ikke flere melder seg inn i venneforeningen. Medlemstallet har sunket til det halve siden foreningens glansdager på slutten av 1990-tallet, forteller Ragnar Vik.

Krystallklar oppfordring

– Det er lov for både ansatte, pasienter, pårørende og andre å bli medlem, sier Vik.

Det er også gode grunner til å bli det. Alle midler som Venneforeningen henter inn, går uavkortet tilbake til sykehuset og sykehusets ansatte.

Vik anslår at foreningen har delt ut stipend til ansatte for drøyt fem millioner kroner siden etableringsåret 1997. I tillegg har foreningen bidratt med gaver til kunstnerisk utsmykning, til konserter og ulike tilbud til pasienter.

Til glede for både pasienter og ansatte

Venneforeningen har blant annet sponset et utendørs bordtennisbord som er plassert i hagen på Vinderen – til glede både for pasienter og ansatte. Eksempel på arrangement venneforeningen har sponset er den årlige Nyttårskonserten med Sølvguttene.

– Medlemsavgiften har vært stabil i mange år, 250 kroner året. Vi deler ut mellom 20-25 stipend i året. Mange av stipendene går til reiser og utgifter forbundet med faglige konferanser. Målet vårt er å inspirere ansatte og bidra til faglig påfyll slik at de holder lenge i jobben. De senere årene har vi også bidratt til sosiale samvær og lagbygging. Inntrykket er at store omveltninger og tøffe arbeidsdager øker behovet for å være sammen og oppleve gode sosiale møteplasser. Det bidrar vi gjerne til, forteller Vik.

Han kjenner ikke til at noen andre sykehus har venneforeninger som utelukkende har som formål å styrke og inspirere de ansatte.

– Jeg tror formålet vårt er viktigere enn noen gang. Men dessverre opplever vi at medlemsmassen blir eldre og faller fra. Derfor trenger vi nye medlemmer. Takk for at du blir medlem og gjerne formidler formålet vårt også til andre, sier Ragnar Vik.

Slik melder du deg inn

Send en e-post til Bjørg Kirkhus i Organisasjon og personell. Hun er kasserer i foreningen.

bjørg.kirkhus@diakonsyk.no

Søk stipend innen 30. april

Som ansatt kan du søke stipend fra Venneforeningen innen 30. april.

Les mer om venneforeningen