Juleminner og julegudstjenester

Små fortellinger om levd liv

– Jeg plukker frem julepynten og tenker på tider som kommer og går: En engel med krøllete vinger. En julekule fra svigermor som mangler en tråd. De blir vel ikke reparert i år heller, men jeg klarer ikke å kaste dem. Jeg trenger disse små fortellingene om levd liv.

Publisert 22.12.2023
Sist oppdatert 14.06.2024
En gruppe fargerike vesker
– De fungerer perfekt som en påminnelse om alle de imperfeksjoner vi trenger for å ha det godt. Så da må de være med i julen, sier overlege Kristian Sydnes om de flettede julehjertene som er med i Meditasjonsheftet for advent 2023. Foto: Pål A. Berg / Diakonhjemmet

Slik innleder sykehusprest Aud Irene Svartvasmo Meditasjonsheftet for advent 2023, som nå i adventstiden er tilgjengelig på sykehuset. Stiftelsen Diakonhjemmet har utfordret studenter ved VID og ansatte ved de ulike virksomhetene om å vise hvilken julepynt som må være på plass for at det skal bli ordentlig jul for dem.

18 små, fine historier

Utfordringen har gitt oss 18 små, fine historier om alle disse fine, rare, slitte og ikke-perfekte gjenstandene som vi tar fram fra gulnede pappkasser hver jul. Som denne refleksjonen fra overlege Kristian Sydnes ved Avdeling for ortopedi leger.

– Vi laget mange flettede julehjerter før jul da jeg var liten. Etter hvert ble kvaliteten på dem jeg lagde såpass god at selv pappa ga meg et anerkjennende nikk. I dag har mine egne barn overtatt produksjonen. Som ortoped på sykehuset setter jeg funksjon over estetikk. Hjertene barna laget i fjor konkurrerte ikke i den estetiske julehjerte-toppdivisjonen, og hvilken funksjon har de egentlig? Jo, de fungerer perfekt som en påminnelse om alle de imperfeksjoner vi trenger for å ha det godt. Så da må de være med i julen, forteller han.

Diakonhjemmet har utgitt et meditasjonshefte hver påske og advent siden 2004. Tanken bak disse heftene er at det skal være til oppmuntring og ettertanke. Dette heftet er nummer 38 i rekken.

Gudstjenester på sykehuset i jula

Sykehusprestene holder gudstjenester i sykehuskirken i jula. Velkommen!

• Julaften kl. 13.30
  • 1. juledag kl. 11.30
  • Nyttårsaften kl. 11.30

Med et ønske om en god jul,