På jobb i kofte

Lihkku beivviin! Gratulerer med dagen. På samenes nasjonaldag kom Ina Cathrin Dybvik og Ellen Anne Hætta på jobb på sykehuset i kofte.

Publisert 06.02.2024
Et par kvinner som holder et flagg
Ina Cathrin Dybvik og Ellen Anne Hætta synes det er viktig å markere samenes nasjonaldag.

– Er nasjonaldagen på en hverdag, går jeg alltid med kofte på jobb 6. februar. Jeg får mange kommentarer på toget og t-banen, og også fra kolleger. Men det er utelukkende hyggelig oppmerksomhet, forteller Ellen Anne Hætta.

Hun har bare jobbet fire måneder på Diakonhjemmet sykehus. Helsesektoren er ny for henne og hun stortrives som seksjonsleder for Sakarkiv i Medisin og helsefag. Hun er vokst opp i Kautokeino og snakker nord-samisk, men har bodd mesteparten av sitt voksne liv på Østlandet.

For Ina Cathrin Dybvik er det første gang hun har kofte på jobb. Hun har jobbet på Diakonhjemmet sykehus i 12 år og er vant til å gå i hvitt som radiograf. Siden i sommer har hun vært læring- og elevansvarlig på sykehuset.

– Det føles fint å feire dagen med kofte på jobb. Mamma har sydd min kofte. Den er fra Nesseby hvor mamma bor. Dessverre sluttet vi å snakke samisk hjemme i Larvik da jeg var 10-12 år. Da syntes jeg ikke det var kult lenger. Nå opplever jeg at mine barn er opptatt av sin samiske bakgrunn. Det er veldig hyggelig. De ville gjerne hatt på sine kofter på skolen i dag, men det ble for upraktisk under skidressen, forteller Dybvik.

Hætta avspaserer noen timer fra jobb i dag for å få med seg den samiske festgudstjenesten i Oslo domkirke kl. 14. Etter gudstjenesten er det samling i Samenes hus. Dybvik markerer dagen på hjemmebane: først familiemiddag før det er ut igjen til skitrening med barna på kvelden.

Lihkku beivviin!

En gruppe leker på et tregulv
Personalbarnehagene har forberedt seg til samenes nasjonaldag og har pyntet med samisk utstilling.

Diakonhjemmets virksomheter markerer samenes nasjonaldag på ulike måter.