Åpner opp for bedre forståelse av hverandres utfordringer
Fra i høst skal kursene i klinisk kommunikasjon slås sammen for alle faggrupper. Erfaringene med dette er positive. – Felles kurs ga en bedre forståelse for hvilke kommunikasjonsutfordringer leger står overfor i forhold til oss sykepleiere, forteller Kirsti Haug Selnes i Kirurgisk sengepost.

Sykehuset var først i landet med å innføre kommunikasjonskurs etter Fire gode vaner-metoden. Bare siden 2019 har omtrent 250ansatte gjennomført kurset. Modellen er opprinnelig utviklet ved Kaiser Permanente i USA. Den ble innført til Norge ved professorene Arnstein Finset og På Gulbrandsen i samarbeid med Richard Frankel ved Kaiser Permanente. De fire gode vanene er:
- Invester i begynnelsen
- Få fram pasientens perspektiv
- Vis empati
- Invester i avslutningen
Les mer og finn kursmateriell: Fire gode vaner – kommunikasjonstrening
Teori og ferdighetstrening
Kurset består både av teori og ferdighetstrening, slik at vanene tilpasses den enkeltes spesialitet i møte med pasienter og pårørende.
– Det blir mer realistisk når vi trener på flere typer scenarier, sier kursdeltager og overlege Andreas Nordahl Følling.

Gode erfaringer med tverrfaglige kurs
I utgangspunktet var kursene kun for leger. Fra 2014 ble det i tillegg til legekursene også arrangert tverrfaglige kurs.
– Etter gode erfaringer med å kun arrangere tverrfaglige kurs ved flere sykehus, har vi nå besluttet å gjøre det samme her hos oss. Erfaringer fra det første kurset har vært entydig positive, sier kursholder og psykologspesialist Ingrid Hyldmo ved Enhet for psykiske helsetjenester i somatikken (PHT).
Blandende faggrupper og spesialiteter
Det har vært gjennomgående positive tilbakemeldinger på at vi holder kursene på tvers av faggruppene i både somatikken og psykiatrien.
– Å se hvordan andre grupper kommuniserer åpner øynene for hvordan vi kan gripe an egne informasjonsutfordringer.
Sykepleier Kirsti Haug Selnes ved kirurgisk sengepost er enig.
– Det var veldig fint for alle å få større innblikk i hverandres arbeidshverdag. Både leger og sykepleiere har nok opplevd å måtte oppklare en del for en pasient som har fått mye informasjon, forteller hun.
– Gjennom kurset får vi et nytt syn på all informasjonen pasienter mottar under et sykeopphold. Jeg tenker nå på hvordan vi samlet kan gi best mulig informasjon til pasienten, sier Nordahl Følling.

Rom for refleksjon og konkrete verktøy
– Kurset har vært lærerikt, engasjerende og bevisstgjørende. Det ga rom for refleksjon rundt egen kommunikasjonsstil, og jeg fikk hjelp og innspill til konkrete verktøy for å håndtere både hverdagssituasjoner og krevende møter. Etter kurset er jeg mer bevisst på hvordan små justeringer kan skape bedre dialog – både med pasienter og i tverrfaglig samarbeid, forteller lege Isabella Frisk fra BUP Vest.
– Tverrfaglige kurs gir kanskje større muligheter for at flere blir enda mer bevisst på klinisk kommunikasjon og hvordan man kan bruke ferdighetene man får på kurset. For meg var kurset også en påminnelse om at kommunikasjon er en ferdighet som alltid kan utvikles, fortsetter Frisk.
– I tillegg synes jeg det var veldig hyggelig å bli kjent med flere fjes på sykehuset, sier Selnes.

Sentral i utviklingen av kurset
Psykologspesialist Hyldmo har helt fra starten vært sentral i utviklingen av kurset hos oss og har bidratt sterkt til at mange sykehus og behandlere nå bruker kurs-modellen. Hun er fortsatt kursholder.
– Det er morsomt å se at modellen har spredd seg til 17 andre sykehus over hele landet og til de fire helsehusene i Oslo. Jeg tror en styrke ved Fire gode vaner er at modellen er enkel i sin oppbygging og lett kan anvendes i klinisk hverdag, forteller Hyldmo.