Forskning

Nor-vaC

Nor-vaC er en studie som ønsker å avklare om Covid-19-vaksiner gir tilstrekkelig beskyttelse hos personer som bruker immundempende legemidler. Resultatene gir grunn til å tro at effekten av vaksiner generelt er litt nedsatt hos denne pasientgruppen.

Publisert 22.06.2022
Sist oppdatert 03.07.2024
Lege i samtale med pasient, med ansiktet mot fotografen, pasienten ser vi bakfra
Nor-vaC ser nærmere på effekten av Covid-19 vaksinen hos personer som tar immundempende medisiner.

Nor-vaC-studien er et samarbeidsprosjekt mellom Diakonhjemmet sykehus, Folkehelseinstituttet (FHI), Oslo Universitetssykehus (OUS) og Akershus Universitetssykehus (AHUS).

Deltakerne i studien tar blodprøver før og etter hver vaksinedose. Deltakerne tar også prøver etter gjennomgått Covid-19. Noen av deltakerne tar utvidete blodprøver for særlig grundig kartlegging av hvor godt immunsystemet har reagert på vaksinen.

De som deltar i forskningsprosjektet får svar på sine vaksineprøver (antistoffer) på helsenorge.no. Vi tar jevnlige blodprøver av deltakerne, slik at man ser hvordan immuniteten mot SARS-CoV-2 virus holder seg. Studien planlegger å følge med på vaksineresponsen hos deltakerne i inntil 5 år.

Studien har gitt Folkehelseinstituttet (FHI) og norske fagmiljøer et godt kunnskapsgrunnlag for råd vedrørende vaksinering.

Det er av stor betydning å få vite hvor lenge vaksiner beskytter, og hvor ofte personer som bruker immundempende medisiner trenger oppfriskingsdoser for å opprettholde god beskyttelse.

Takk til alle som bidrar til mer kunnskap

Vi setter stor pris på alle som har gitt blodprøver og svart på spørreskjema for studien. Tusen takk til alle som bidrar til at vi har fått mer kunnskap om vaksiner mot COVID-19!

Fremover vil vi konsentrere oss om å følge forekomsten av alvorlig sykdom, hvordan hvite blodlegemer holder immuniteten oppe i kroppen over tid, samt langtidsbeskyttelsen mot koronavirus.

Sommerbrev til alle deltakere i Nor-vaC

Om blodprøvetaking for deg som deltar i studien

Innsamling av serum fra alle deltakere er avsluttet. Alle blodprøver som allerede er blitt innsamlet, kommer til nytte i analyser i videre forskningsarbeid.

Noen studiedeltakere blir spurt om å ta utvidede blodprøver (T-celler). De dette gjelder blir kontaktet direkte av studiesykepleier.

Videre planer

Vi arbeider med planer for en ny oppfølgingsstudie, Nor-vaC FORWARD, som vil undersøke vaksiner mot influensa, HPV og andre viktige sykdommer hos de som bruker immundempende legemidler. FHI og OUS er partnere i studien, og det vil bli ny prøveinnsamling til denne nye studien.

I løpet av høsten 2024 kan du bli forespurt om å delta og avgi et eget samtykke til Nor-vaC FORWARD.

Vil undersøke effekten av andre vaksiner

Resultatene fra Nor-vaC og andre studier gir grunn til å tro at effekten av vaksiner generelt er litt nedsatt hos mennesker som bruker immundempende legemidler.

Vi ønsker derfor å undersøke effekten av andre vaksiner enn koronavaksiner i de blodprøvene som studiedeltakerne har gitt til Nor-vaC studien.

Noen av disse vaksinene anbefales det at man tar årlig, andre vaksiner tas bare unntaksvis. For alle de nevnte vaksinene er det likevel interessant å undersøke vaksineresponsen hos mennesker som bruker immundempende medisiner.

De aktuelle analysene vil bli utført hos våre samarbeidspartnere på OUS og på FHI.

Vaksinene det er snakk om er:

• Influensavaksine
  • Pneumokokk-vaksine
  • Vaksine mot herpes zoster
  • Oppfriskingsdoser av MMR-vaksine
  • HPV-vaksine
  • Vaksine mot hepatitt (leverbetennelse)

Dersom du ikke ønsker at dine blodprøver brukes til å evaluere hvor godt andre vaksiner virker, ber vi om at du melder fra til Nor-vaC studiesykepleier på telefon 48 11 94 95.

Dersom du er positiv til å delta i disse utvidete undersøkelsene behøver du ikke å foreta deg noe.

Covid-19-testing for deg som deltar

Dersom du får symptomer på korona-virus ber vi om at du tar en hjemmetest for å påvise smitten så sikkert som mulig. Generelt råd fra Folkehelseinstituttet er at man ikke lenger trenger slik testing, men som studiedeltager håper vi at du likevel tester deg.

Spørreskjema

Du vil motta jevnlige spørreskjema via sikker nettløsning, som tidligere. Vi etterspør jevnlig endring i medikasjon og gjennomgått infeksjon med koronavirus (Covid-19 sykdom).

Kontakt

Hvis du deltar og har spørsmål om studien ber vi deg benytte denne e-postadressen: nor-vac@diakonsyk.no.

Ikke del sensitiv informasjon på e-post. Vår studiesykepleier vil om nødvendig kontakte deg.

Nor-vaC studiesykepleier kan også kontaktes på telefon 48 11 94 95.

Artikler og publikasjoner

Nor-vaC studien har så langt resultert i en rekke publiserte vitenskapelige artikler i meget gode tidsskrifter. Resultater er også presentert på store kongresser, og er spredt ut til forskere, leger, fagmiljøer og pasienter i mange land.

To artikler oppsummert

Effekten av vaksinasjon mot covid-19 hos pasienter med revmatoid artritt som bruker rituximab

Immunrespons etter tredje vaksinedose hos pasienter på immundempende medisiner​

Publikasjoner

Humoral and cellular immune responses to two and three doses of SARS-CoV-2 vaccines in rituximab-treated patients with rheumatoid arthritis: a prospective, cohort study​.

Immunogenicity and Safety of Standard and Third Dose SARS-CoV-2 Vaccination in Patients on Immunosuppressive Therapy​