Her heises fremtidens MR-tilbud på plass

Sykehusets to nye MR-maskiner veier til sammen over 11 tonn. Da nytter det ikke å få dem inn via vanlig heis. 11. juni ble de heist på plass.

Publisert 11.06.2024
En gruppe hus med en parabolantenne på toppen
Her er den første av to MR-maskiner på vei ned gjennom taket i ny G-fløy.

Reidar Kobros vei måtte stenges 11.- 12. juni og kran med motvekter kjøres inn og løfte maskinene inn via det spesialkonstruerte taket med luker til maskinene.

Fire semitrailerlass med motvekter

Endelig, sier nok mange. Snart er byggingen av G-fløy ferdig. Det er innheisingen av MR-maskinene 11. juni et konkret tegn på.

Flere av delene til maskinene er så store og tunge at de ikke kunne transporteres på fly, men måtte fraktes på trailer på veien og med ferge fra Tyskland. En av trailerne kom mandag kveld. Den andre kom med Kielfergen 11. juni. Da var Reidar Kobros vei blitt stengt nord for poliklinikken, ambulansemottaket flyttet midlertidig til via personalinngangen og all trafikk til nord på Diakonhjemmet-området ble dirigert via gågaten foran hovedinngangen. Fra tidlig morgen 11. juni ble kran og fire semitrailerlass med motvekter installert.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Spenning og glede hos gjengen av ansatte fra Radiologisk avdeling som fulgte innheisingen av MR-maskinene fra 4. etasje i E-fløyen.

Et mer helhetlig lokalsykehus

– Dette er en stor dag. Med de nye CT- og MR-maskinene i drift vil vi sikre mer moderne og robuste tjenester. Vi blir et mer helhetlig lokalsykehus hvor flere av våre pasienter får tatt nødvendige bilder hos oss og kan få en raskere diagnose. Vi får også sikret at forskningen får den bildediagnostiske servicen som de trenger, sier sykehusdirektør Jan Frich.

Byggeaktivitetene i G-fløy skal etter planen sluttføres i sommer. Parallelt med vanlig drift skal opplæring på de to nye MR-maskinene og de to nye CT-maskinene foregå fra sensommeren og ut over høsten. Full drift i den nye delen av Radiologisk avdeling i G-fløy blir det først på nyåret.

– Det er lagt ned en betydelig innsats i forberedelsene for nytt utstyr, især fra fagteam og radiologer på CT og MR, samt enhetsleder Stine Bøe Gundersen. Vi ser frem til å ta i bruk de nye, moderne maskinene, og med det kunne yte strålende service til både interne og eksterne henvisere, sier avdelingsleder Bente Lund Neple i Radiologisk avdeling.

Følg med på sykehusets Instagramkonto eller Facebook for å se bilder og film fra innheisingen.