Portørenes dag

Fra røykdykker til portør

26. januar er portørenes dag, og i dag får du møte to av portørene på sykehuset vårt.

Publisert 26.01.2024
En mann som står i et rom
– Portørjobben er både variert og givende, sier sykehusassistent Tage Trønnes-Tovan.

Gjennom dører og bortover ganger, ned og opp trapper i en av underetasjene på sykehuset på Steinerud ligger sengevaskeriet, og også portørenes pauserom. Det er ikke mange samlet samtidig her; portørene er overalt døgnet rundt i sykehusbygget.

Fra pauserommet tar Tage Trønnes-Tovan seg tid til å fortelle om sin portørhverdag. Han har jobbet på sykehuset i snart tre år, og holder nå på å ta fagbrevet i portørfaget. Før han kom hit, jobbet han som fengselsbetjent i 20 år, og er også utdannet røykdykker.

– Jeg trives veldig godt! Det er deilig å kunne gå hele dagen og ikke sitte foran en skjerm. I tillegg er det et veldig hyggelig miljø mellom alle yrkesgrupper her på sykehuset, så her kommer jeg nok til å bli! Det er noe med å ha en jobb der det utelukkende er hyggelig å være, forteller Trønnes-Tovan.

Mariem Arrasi er også en av sykehusets portører, og har fagbrevet i boks. Fire måneder har hun jobbet på sykehuset, og flere skal det bli.

En mann iført et hvitt hodeskjerf
Mariem Arrasi visste tidlig at hun ville bli portør, og stortrives med valget.
– Det beste med jobben er å treffe alle de ulike menneskene, både pasienter og kolleger. I tillegg er ingen dager like, det er mange ulike oppgaver vi har ansvar for.
Mariem Arrasi

På sykehuset er det i dag 21 portører i fast stilling, 18 ekstrahjelper, 2 lærlinger og 2 praksiselever. Portørene er organisert i en egen enhet, under Avdeling for fasilitetsstyring, Klinikk for medisinsk service. Ansvarsområdet til portørene spenner seg fra transport av pasienter, prøver og blod, skitne og rene senger, pasienteiendeler, oksygenkolber og medisiner, og mors (avdøde).

Portørfaget er i stadig utvikling, og på Diakonhjemmet sykehus jobbes det nå med å effektivisere transporten av isolerte pasienter. I et pilotprosjekt skal portørene nå gå inn selv til den isolerte pasienten, fremfor at ansvarlig sykepleier henter pasienten ut. Mer informasjon om prosjektet kommer.

Det er ingen tvil om at portørene har en helt essensiell rolle på sykehuset. Gratulerer med dagen deres!