NKRR og NBRR er 20 år!

NKRR (Nasjonalt kompetansesenter for revmatologisk rehabilitering) og NBRR (Nasjonalt behandlingssenter for revmatologisk rehabilitering) har eksistert i 20 år. Dette ble feiret med taler, kake og sang.

Publisert 26.11.2021
To kvinner som sitter ved et bord
Tanja Blanck Eeg fra NBRR og Hilde Marie Wangen Aasarmoen fra NKRR

I 1999 begynte det med syv ansatte og en stor ambisjon. På Diakonhjemmet Sykehus ble den lille enheten etablert og fokuset på revmatologisk rehabilitering gjennom forskning, formidling og behandling ble satt i system. I dag er NKRR, sammen med NBRR,  to godt etablerte nasjonale tjenester for alle i landet med revmatisk sykdom.

- Dere har lykkes med å sette rehabilitering av revmatologi på kartet, og har skapt et tverrfaglig samarbeid mellom viktige grupper. Dere har utviklet nye, gode behandlingsmetoder og funnet effektive måter å evaluere og formidle de på, sier den stolte administrerende direktøren ved Diakonhjemmet Sykehus, Anders Mohn Frafjord.

Den relativt ferske lederen for NKRR, Hilde Marie Wangen Aasarmoen, er begeistret for jobben som ligger foran henne og avdelingen.

- Jeg har store sko å fylle og det er en ære å få videreutvikle enheten som har fått bestå i 20 år. Nå satser vi på 20 nye år og mine viktigste oppgaver for enheten vil være å fasilitere og tilrettelegge for gode forskningsprosesser slik at forskerne når sine mål, og sørge for kunnskapsformidling nasjonalt og internasjonalt med mål om likeverdige tjenester.

Tanja Blanck Eeg, sosionom og leder for NBRR, var minst like entusiastisk under feiringen og for fremtiden.

- Det er herlig å se så mange til stede på feiringen og jeg blir rett og slett rørt av å høre hvor mye NKRR og NBRR har betydd for folk - både for brukere og ansatte. Jeg har ledet NBRR i snart i to år og har virkelig funnet drømmejobben. For NBRR ønsker jeg nå et enda større fokus på å få de yngste pasientene tilbake i skole og jobb, og også ivareta barn som pårørende, avslutter Tanja.

Med over 120 inviterte gjester ble jubileet feiret på Diakonhjemmet Sykehus. Det var taler fra administrerende direktør, HR-direktør og sentrale personer hos NKRR og NBRR, og det hele ble avrundet med hyggelig allsang.