Webinar

Årets første webinar er 14, januar. Lisa Elstad om Helsekommunikasjon og etikk.

Nytt år og nye muligheter for kunnskapspåfyll. Årets første webinar er Helsekommunikasjon og etikk med psykolog Lisa Elstad fra NBRR ved Diakonhjemmet sykehus. Bli med fredag 14. januar fra 08:30 til 09:00 på vår YouTube kanal (lenke i artikkelen). Webinaret er også tilgjengelig i etterkant.

Publisert 12.01.2022
Lisa Elstad portrettbilde
Lisa Elstad. Foto: Nicolas Tourrenc / Diakonhjemmet sykehus

Webinaret sendes live her (YouTube.com) og er tilgjengelig på samme lenke i ettertid.

Dette webinaret og de tidligere webinarene våre finner du i spillelisten webinarer på vår YouTube kanal. Det er mulig å stille spørsmål underveis gjennom YouTube sin livechat (må være logget på youtube).

Lisa Elstad er psykologspesialist hos Nasjonal Behandlingstjeneste for Revmatologisk Rehabilitering (NBRR) ved Diakonhjemmet sykehus. For dere som har sett webinarene våre før så er hun kanskje et kjent fjes da hun har holdt flere webinarer hos oss tidligere.

Denne gangen vil Lisa Elstad snakke om Helsekommunikasjon og etikk. Spesialiserte helse- og omsorgstjenester er på mange måter en knapphetsgode, samtidig oppgir mellom 30 og 80 % av pasienter med revmatiske og muskel- og skjelettplager at de ikke alltid følger opp egen behandling som avtalt. I tillegg angir en av tre nordmenn at de har hatt negative opplevelser med helsevesenet, og det det klages mest på er dårlig kommunikasjon og oppfølging. Dette webinaret ønsker å gi råd for hvordan gjennomtenkt, empatisk og effektiv helsekommunikasjon kan bidra til bedre etterlevelse av behandling, bedre ressursbruk og bedre behandlingsresultater.

Webinaret vil vise hvordan bevissthet rundt kommunikasjon gir bedre etterlevelse av behandling, bedre behandlingsresultater og mindre bruk av unødige helsetjenester. Lisa Elstad vil også hjelpe deg å være mer bevisst i din egen kommunikasjon med pasienter gjennom psykologiske prinsipper slik som etablering av tillit, forskjellen mellom emosjonell og verbal kommunikasjon, og hvordan mennesker best husker informasjon.

Den tenkte målgruppen er helsearbeidere og andre behandlere i helsesektoren, samtidig kan dette være et interessant innblikk i behandlingsprosessene for dere som ikke er i målgruppen.

Webinaret kan sees her klokken 08:30 (varer i ca. 30 minutter) fredag 14. januar. Og er tilgjengelig på YouTube i etterkant.

Dersom du ønsker å motta informasjon om kommende webinarer, arrangementer, forskning og annen informasjon og kompetanse som NKRR formidler kan du melde deg på vårt nyhetsbrev ved å fylle ut Questbacken i denne lenken. Du kan når som helst melde deg av igjen.