Spesialisering i fordøyelsessykdommer ved diakonhjemmet sykehus
Fordøyelsessykdommer
Offentlig utdanningsplan
Utdanningsplanen gjelder for utdanning innen fordøyelsessykdommer (del 3) på Diakonhjemmet sykehus. Planen beskriver hvor man skal tjenestegjøre og hvilke samarbeidsaktører man må ha suppleringstjeneste hos for å oppfylle kravet til klinisk tjeneste. Ved tilsetting vil det utarbeides en individuell utdanningsplan som viser alle læringsmål man må oppnå for å oppfylle kravet til den kliniske praksisen, læringsaktiviteter, veiledning, supervisjon og kurs.
Ved gastroenterologisk seksjon er det ansatt fire overleger med spesialitet i gastroenterologi, hvorav tre har medisinsk doktorgrad. Seksjonen har også to utdanningskandidater i fordøyelsessykdommer (LIS 3). Spesialistene deler ansvaret for sengepost, gastroenterologisk undersøkelsesavdeling («gastrolab») og gastromedisinsk poliklinikk.
Gastroenterologisk seksjon deler en sengepost på 22 senger med hematologisk og infeksjonsmedisinsk seksjon. Ved medisinsk poliklinikk finnes en egen IBD-poliklinikk, drevet av spesialsykepleiere i nært samarbeid med gastroenterolog.
Sykehuset har en godt utrustet gastrolab som disponeres og drives av både gastroenterologer og gastrokirurger. Det er et nært og velfungerende samarbeid med gastrokirurgene, og det avsettes ca. 45 minutter hver annen måned til fellesmøte mellom gastromedisinere, gastrokirurger og gastrosykepleiere på gastrolab.
Det utføres diagnostiske prosedyrer som gastroskopier, sigmoideoskopier og koloskopier. I tillegg utføres flere terapeutiske inngrep, blant annet polyppektomier, hemostase av GI-blødninger (adrenalin-injeksjon, hemoclips, strikkligering), blokkering av stenoser og PEG-innleggelser. Urease-pusteprøver for Helicobacter pylori utføres, mens selve analysen sendes til Lovisenberg.
Ultralyd-diagnostikk utføres ved røntgenavdelingen, men det planlegges innkjøp av eget ultralydapparat til gastroenterologisk poliklinikk. Seksjonen har også utstyr for øsofagus- og anorektalmanometri, og en av overlegene har spesialkompetanse på dette området.
Målsetning for utdanningen
Seksjonen skal gi utdanningskandidaten nødvendige kunnskaper, holdninger og ferdigheter for selvstendig håndtering av pasienter med sykdommer og plager i mage-tarm-kanalen, inkludert lever, galleveier og bukspyttkjertel. Seksjonen gir bred erfaring i både behandling av akutte gastrointestinale sykdommer og utredning av elektive pasienter.
Kandidater tilbys solid trening i praktiske undersøkelses- og behandlingsprosedyrer etter mester-svenn-prinsippet, ved sengepost, gastrolab og medisinsk poliklinikk.
Utdanningen i fordøyelsessykdommer kan i stor grad gjennomføres ved medisinsk avdeling, Diakonhjemmet sykehus, men det vil også være behov for spesialiseringstid ved universitetssykehus for å dekke alle læringsmål.
Etter fullført tjeneste innen generell indremedisin (LIS 2) over ca. 3 år, vil utdanningskandidaten i fordøyelsessykdommer (LIS 3) være tilknyttet gastroenterologisk seksjon ved Diakonhjemmet sykehus, inkludert sengepost, medisinsk poliklinikk og gastroenterologisk undersøkelsesavdeling («gastrolab»), med tjenestetid på ca. 1,5–2 år.
Deretter avsluttes utdanningstjenesten ved universitetssykehus, vanligvis Oslo universitetssykehus, i ca. 1–1,5 år.
Utdanningskandidaten vil ha klinisk tjeneste under god supervisjon og veiledning, delta på internundervisning og kurs, samt gjennomføre selvstudier, inkludert gjennomgang av relevante retningslinjer.
Sykehuset har et felles introduksjonsprogram over tre dager for alle nyansatte leger. Alle nye LIS får tildelt en fadder. Alle nyansatte blir introdusert til avdelingens interne rutiner i henhold til sjekkliste.
Øvrig introduksjon til det kliniske arbeidet tilpasses individuelt, basert på kandidatens tidligere arbeidserfaring.
LIS tildeles en individuell utdanningsplan innen én måned etter ansettelse.
Supervisjon er en integrert del av det daglige kliniske arbeidet, og omfatter previsitt, visitt, postarbeid, poliklinisk aktivitet, opplæring, prosedyrer og vaktsituasjoner. Supervisjon gis som umiddelbar faglig tilbakemelding og veiledning i den praksisnære virksomheten, og skal bidra til at LIS oppnår aktuelle læringsmål gjennom daglige læringsaktiviteter.
LIS tildeles veileder ved ansettelse. I del 3 av utdanningsløpet skal veileder ha samme spesialitet som den hovedspesialiteten kandidaten utdannes mot. Individuell veiledning eller gruppeveiledning gjennomføres minst én gang per måned, eller hyppigere ved behov, og tiden er lagt inn i tjenesteplanen. Veiledningen skal gi rom for refleksjon og drøfting av faglige utfordringer sammen med en erfaren kollega.
LIS sin faglige progresjon evalueres, gjerne i samråd med kolleger som LIS har arbeidet sammen med i det daglige. Gruppeveiledning kan også benyttes for drøfting og erfaringsutveksling om mer generelle problemstillinger.
Som ledd i fagutvikling har LIS i gjennomsnitt fire timer fordypningstid per uke. Fordypningstiden tas ut som hele dager som er satt inn i tjenesteplanen.
Fordypningstiden tas ut som hele dager som er satt inn i tjenesteplanen.
For å sikre at LIS oppnår faglig progresjon og tilegner seg kompetansekravene i spesialistutdanningen, gjennomføres regelmessige kompetansevurderinger i dialog med veileder.
Det er etablert et vurderingskollegium bestående av veiledere, avdelingsleder for medisinske leger, overlege med ansvar for LIS 2, utdanningsansvarlig overlege (UAO) samt overlege i akuttmottaket. Kollegiet møtes én gang per halvår og vurderer faglig nivå og progresjon hos utdanningskandidatene. Kandidatene får deretter strukturert tilbakemelding fra sin veileder.
Oppnådde læringsmål og læringsaktiviteter dokumenteres og godkjennes i Kompetanseportalen (Dossier). Supervisør godkjenner læringsaktiviteter, mens veileder sluttgodkjenner læringsmål.
Utdanningskandidater i fordøyelsessykdommer har i tillegg 45 minutter undervisning per uke hvor gastroenterologiske emner gjennomgås planmessig i tillegg til den generelle indremedisinske undervisningen sammen med resten av avdelingen. Undervisningen foregår primært som foredrag med diskusjon, men kan også inkludere gjennomgang og presentasjon av gastroenterologiske prosedyrer. Ansvar for undervisningen deles mellom spesialister i gastroenterologi, utdanningskandidater og andre LIS2 med interesse for fagområdet. Forberedelsestid kan delvis tas i avsatt fordypningstid.
Det er utarbeidet en rulleringstabell for teoriundervisningen som sikrer systematisk gjennomgang av kliniske læringsmål over 2–3 år. Detaljert undervisningsplan utarbeides hvert vår- og høstsemester basert på rulleringstabellen, og foreslås av utdanningsutvalget.
En gang i uken arrangeres IBD-møte med deltakelse fra IBD-sykepleiere. Møtet inkluderer typisk kasuistikkgjennomgang og drøftinger vedrørende behandling. Ca. annenhver måned arrangeres fellesmøte med gastrokirurgene, der aktuelle temaer diskuteres og brukes til undervisning.
Det prioriteres at LIS-leger deltar på obligatoriske og anbefalte kurs, og avdelingen dekker kursavgiften. Det anbefales også at utdanningskandidater deltar på regionale møter for kandidater i fordøyelsessykdommer, samt på gastroenterologiske symposier og fagmøter lokalt og nasjonalt.
Klinikk for medisin ved Diakonhjemmet sykehus har betydelig forskningskompetanse, og avdelingens leger driver både basal og klinisk forskning. Sykehuset har et eget forskningsutvalg som støtter og stimulerer forskningsaktivitet. En del av undervisningen ved avdelingen omfatter presentasjon av egen og andres forskning, samt opplæring i forskningsmetodikk og teori. Sykehuset arrangerer jevnlig forskerkurs som gir innføring i relevante forskningsområder.
Gastroenterologisk seksjon har nylig deltatt i Nor-Switch-studien, samt i IBSEN-studiene, og deltar nå i IBSEN III-studien. Seksjonen vurderer kontinuerlig deltakelse i nye forskningsprosjekter, ofte i samarbeid med universitetssykehus.
Diakonhjemmet sykehus deltar i Gastronet, et kvalitetsregister hvor koloskopi- og ERCP-undersøkelser registreres og kvalitetssikres. Deltakelsen i Gastronet har bidratt til flere publiserte forskningsartikler.
Både Klinikk for medisin og gastroenterologisk seksjon har egne utdanningsutvalg som planlegger internundervisningen.
- Klinikk for medisin: Utdanningsutvalget består av to overleger og to LIS-leger.
- Gastroenterologisk seksjon: Utdanningsutvalget består av en utdanningsansvarlig overlege og en LIS-lege.
Utdanningstilbudet er under kontinuerlig evaluering og drøftes regelmessig i utdanningsutvalgene i forbindelse med planlegging av den interne undervisningen.
Praktiske ferdigheter innlæres i klinisk arbeid under supervisjon. En stor del av dette vil foregå i det daglige virke og ved at LIS oppsøker de mulighetene som avdelingen byr på.
Det arrangeres AHLR-kurs årlig og jevnlig BEST-øvelser i akuttmottaket.
Alle nyansatte LIS-leger deltar på et todagers kommunikasjonskurs etter ansettelse.
LIS-leder eller avdelingsleder v/avdeling for medisinske leger, Klinikk for medisin
Sentralbord tlf.: 22 45 15 00
E-postadresse: postmottak@diakonsyk.no