Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Spesialisering i geriatri ved diakonhjemmet sykehus

Geriatri

Offentlig utdanningsplan

Utdanningsplanen gjelder for utdanning innen geriatri (del 3) på Diakonhjemmet sykehus. Planen beskriver hvor man skal tjenestegjøre og hvilke samarbeidsaktører man må ha suppleringstjeneste hos for å oppfylle kravet til klinisk tjeneste. Ved tilsetting vil det utarbeides en individuell utdanningsplan som viser alle læringsmål man må oppnå for å oppfylle kravet til den kliniske praksisen, læringsaktiviteter, veiledning, supervisjon og kurs.

Det forutsettes at LIS har gjennomført generell Del 2 av utdanningen før Del 3 påbegynnes. Utdanningsløpet i geriatri (Del 3) har en forventet varighet på om lag 2,5 år, hvorav tre måneder er lagt til ortogeriatri ved Kirurgisk avdeling og tre måneder til akutt hjerneslagbehandling ved Bærum sykehus. Med unntak av læringsmålet som omhandler trombolysebehandling ved akutt hjerneinfarkt, kan alle læringsmål oppnås ved Diakonhjemmet sykehus. Det foreligger en egen rotasjonsavtale med Vestre Viken HF (Bærum sykehus) for å sikre gjennomføring av dette læringsmålet.

LIS vil være tilknyttet geriatrisk seksjon i Klinikk for medisin, som har en sengepost med 20 senger fordelt på akuttgeriatrisk enhet og slagenhet. Sykehuset har i tillegg en ortogeriatrisk enhet for eldre med hoftebrudd, lokalisert i Ortopedisk seksjon, der det årlig behandles om lag 500 pasienter. Enheten har fast geriater tilknyttet, og LIS skal rotere her i minimum tre måneder. Geriatrimiljøet har også et nært samarbeid med sykehusets Alderspsykiatriske avdeling, som tilbyr daglig liaison-tjeneste på ukedager.

I både sengepost og poliklinikk arbeider teamene etter prinsippene for bred geriatrisk vurdering (Comprehensive Geriatric Assessment, CGA). LIS vil ha regelmessig tjeneste ved geriatrisk poliklinikk, som omfatter utredning, behandling og oppfølging av pasienter med kognitiv svikt og demens, fall og falltendens, funksjonssvikt og andre sammensatte geriatriske problemstillinger, polyfarmasi og en etter-bruddet-poliklinikk med fokus på osteoporose, fallrisiko og funksjonsgjenvinning etter hoftebrudd og andre lavenergibrudd.

Læringsmål knyttet til generell geriatri, inkludert akutt funksjonssvikt og delirium, dekkes gjennom tjeneste i sengepost og internundervisning. Demens, fall og synkope dekkes i hovedsak gjennom poliklinikk og undervisning. Læringsmål knyttet til hjerneslag oppnås ved tjeneste i slagenheten og ved polikliniske etterundersøkelser, med unntak av trombolysebehandling som dekkes under rotasjon ved Bærum sykehus. Læringsmål innen nevrologi, naturlige funksjoner, ernæring, palliasjon, hud og juridiske forhold oppnås gjennom tjeneste både i sengepost og poliklinikk, i tillegg til internundervisning. Alderspsykiatriske læringsmål dekkes gjennom tverrfaglig samarbeid og liaison-tjeneste fra alderspsykiater. Kompetanse innen legemiddelbehandling oppnås i tett samarbeid med farmasøyt, som er en del av det tverrfaglige teamet. Beslutninger om livsforlengende behandling håndteres i sengeposten og i samarbeid med palliativt team.

LIS inngår i sykehusets generelle indremedisinske vaktordning. Avdelingen består av fire geriatere og har en LIS i Del 3 i geriatri til enhver tid.

Sykehuset har et felles introduksjonsprogram over tre dager for alle nyansatte leger. Alle nye LIS får tildelt en fadder. Alle nyansatte blir introdusert til avdelingens interne rutiner i henhold til sjekkliste.

Øvrig introduksjon til det kliniske arbeidet tilpasses individuelt, basert på kandidatens tidligere arbeidserfaring.

LIS tildeles en individuell utdanningsplan innen én måned etter ansettelse.

Supervisjon er en integrert del av det daglige kliniske arbeidet, og omfatter previsitt, visitt, postarbeid, poliklinisk aktivitet, opplæring, prosedyrer og vaktsituasjoner. Supervisjon gis som umiddelbar faglig tilbakemelding og veiledning i den praksisnære virksomheten, og skal bidra til at LIS oppnår aktuelle læringsmål gjennom daglige læringsaktiviteter.

LIS tildeles veileder ved ansettelse. I del 3 av utdanningsløpet skal veileder ha samme spesialitet som den hovedspesialiteten kandidaten utdannes mot. Individuell veiledning eller gruppeveiledning gjennomføres minst én gang per måned, eller hyppigere ved behov, og tiden er lagt inn i tjenesteplanen. Veiledningen skal gi rom for refleksjon og drøfting av faglige utfordringer sammen med en erfaren kollega.

LIS sin faglige progresjon evalueres, gjerne i samråd med kolleger som LIS har arbeidet sammen med i det daglige. Gruppeveiledning kan også benyttes for drøfting og erfaringsutveksling om mer generelle problemstillinger.

Som ledd i fagutvikling har LIS i gjennomsnitt fire timer fordypningstid per uke. Fordypningstiden tas ut som hele dager som er satt inn i tjenesteplanen.

For å sikre at LIS oppnår faglig progresjon og tilegner seg kompetansekravene i spesialistutdanningen, gjennomføres regelmessige kompetansevurderinger i dialog med veileder.

Det er etablert et vurderingskollegium bestående av veiledere, avdelingsleder for medisinske leger, overlege med ansvar for LIS 2, utdanningsansvarlig overlege (UAO) samt overlege i akuttmottaket. Kollegiet møtes én gang per halvår og vurderer faglig nivå og progresjon hos utdanningskandidatene. Kandidatene får deretter strukturert tilbakemelding fra sin veileder.

Oppnådde læringsmål og læringsaktiviteter dokumenteres og godkjennes i Kompetanseportalen (Dossier). Supervisør godkjenner læringsaktiviteter, mens veileder slutt godkjenner læringsmål.

Internundervisning ved geriatrisk poliklinikk gjennomføres hver tirsdag morgen i 45 minutter og følger en plan basert på liste over læringsmål. I tillegg deltar LIS annenhver tirsdag ettermiddag på nasjonal nettundervisning (GerIt, 45 minutter), og hver onsdag ettermiddag arrangeres kasusdiskusjoner i et tverrfaglig forum i 60 minutter. Både LIS, overleger og andre representanter fra det tverrfaglige teamet har ansvar for presentasjoner under internundervisningen. Utdanningsløpet har en ansvarlig overlege som har det overordnede ansvaret for oppsett av undervisningsplanen. I tillegg er det i henhold til planen avsatt fem dager til kurs eller kongresser i henholdsvis vår- og høstsemesteret, og ytterligere kurstid kan innvilges på individuell basis.

Diakonhjemmet sykehus er blant sykehusene i landet, utenom universitetssykehusene, som har størst forskningsproduksjon. Det er en betydelig forskningsaktivitet, spesielt innen fagområdene revmatologi, psykiatri og psykofarmakologi, men også innen indremedisinske fag. Sykehusets visjon er at all forskning skal være klinikknær og bidra til bedre behandling for pasientene. Sykehuset har et eget forskningsutvalg som arbeider for å stimulere og legge til rette for forskning i avdelingene. LIS får grunnleggende opplæring i forskningsmetode og resultater fra forskning presenteres gjennom fagmøter, seminarer og på annen måte ved sykehuset. LIS som ønsker det vil ha gode muligheter for å delta i forskningsprosjekter.

Utdanningskandidaten i geriatri får tilbud om å delta i mindre og større forskningsprosjekter, og det er en målsetning at alle skal gjennomføre minst et mindre prosjekt som presenteres (gjerne med en poster) på en internasjonal kongress. Seksjonsoverlege er professor i geriatri og sykehuset har flere pågående prosjekter.

For del 3 av utdanningen innen geriatri vil avdelingen ha en overlege og en LIS som er utdanningsansvarlig for fagområdet. Disse vil sammen ha ansvar for oppsett av internundervisning og fortløpende vurdere behov for endringer i utdanningsopplegget.

Praktiske ferdigheter innlæres i klinisk arbeid under supervisjon. En stor del av dette vil foregå i det daglige virke og ved at LIS oppsøker de mulighetene som avdelingen byr på.

Det arrangeres AHLR-kurs årlig og jevnlig BEST-øvelser i akuttmottaket.

Alle nyansatte LIS-leger deltar på et todagers kommunikasjonskurs etter ansettelse.

LIS-leder eller avdelingsleder v/avdeling for medisinske leger, Klinikk for medisin

Sentralbord tlf.: 22 45 15 00
E-postadresse: postmottak@diakonsyk.no

Sist oppdatert 12.09.2024