Spesialisering i blodsykdommer ved Diakonhjemmet sykehus
Blodsykdommer
Offentlig utdanningsplan
Utdanningsplanen gjelder for utdanning innen blodsykdommer (del 3) på Diakonhjemmet sykehus. Planen beskriver hvor man skal tjenestegjøre og hvilke samarbeidsaktører man må ha suppleringstjeneste hos for å oppfylle kravet til klinisk tjeneste. Ved tilsetting vil det utarbeides en individuell utdanningsplan som viser alle læringsmål man må oppnå for å oppfylle kravet til den kliniske praksisen, læringsaktiviteter, veiledning, supervisjon og kurs.
Det forutsettes at LIS har gjennomført del 2 av utdanningen før del 3 påbegynnes. Del 3 av utdanningsløpet mot hovedspesialiteten blodsykdommer er beregnet å ta ca. 3 år. Deler av del 3 kan gjennomføres ved medisinsk avdeling på Diakonhjemmet sykehus, med en planlagt tjenestetid på ca. 1 år.
For læringsmål som ikke kan oppnås ved Diakonhjemmet, er det inngått avtaler med andre institusjoner (OUS) om nødvendig tjeneste. Det planlegges rotasjonstid ved sentrale institusjoner for å oppnå læringsmål knyttet til akutte leukemier, blødertilstander, transplantasjonshematologi, spesialisert lymfombehandling og behandling av tilstander med CNS-affeksjon. Minstetiden for oppnåelse av læringsmål ved Diakonhjemmet sykehus er 1 år.
LIS vil i hovedsak være tilknyttet sengeposten som har hovedansvar for hematologi, og vil også ha tjeneste ved hematologisk poliklinikk under supervisjon. Poliklinisk tjeneste omfatter utredning, prosedyrer, behandling og kontroller. Behandlinger ivaretas på eget infusjonssenter med multidisiplinær tilnærming.
Tjenesten gir bred erfaring med håndtering av hematologiske problemstillinger knyttet til andre tilstander, som kirurgi, indremedisin og revmatologi. Med unntak av intratekal prøvetaking og behandling, oppnås alle prosedyrekrav ved hematologisk seksjon.
Hematologisk seksjon har et etablert og godt samarbeid med klinisk kjemisk avdeling, som besitter spesifikk hematologisk kompetanse. Avdelingen håndterer alle hematologiske tilstander som ikke er sentralisert. LIS vil også inngå i generelle indremedisinske vakter.
Avdelingen har en LIS i del 3 av utdanningsløpet mot hovedspesialiteten blodsykdommer til enhver tid. Avdelingen har tre overleger.
Sykehuset har et felles introduksjonsprogram over tre dager for alle nyansatte leger. Alle nye LIS får tildelt en fadder. Alle nyansatte blir introdusert til avdelingens interne rutiner i henhold til sjekkliste.
Øvrig introduksjon til det kliniske arbeidet tilpasses individuelt, basert på kandidatens tidligere arbeidserfaring.
LIS tildeles en individuell utdanningsplan innen én måned etter ansettelse.
Supervisjon er en integrert del av det daglige kliniske arbeidet, og omfatter previsitt, visitt, postarbeid, poliklinisk aktivitet, opplæring, prosedyrer og vaktsituasjoner. Supervisjon gis som umiddelbar faglig tilbakemelding og veiledning i den praksisnære virksomheten, og skal bidra til at LIS oppnår aktuelle læringsmål gjennom daglige læringsaktiviteter.
LIS tildeles veileder ved ansettelse. I del 3 av utdanningsløpet skal veileder ha samme spesialitet som den hovedspesialiteten kandidaten utdannes mot. Individuell veiledning eller gruppeveiledning gjennomføres minst én gang per måned, eller hyppigere ved behov, og tiden er lagt inn i tjenesteplanen. Veiledningen skal gi rom for refleksjon og drøfting av faglige utfordringer sammen med en erfaren kollega.
LIS sin faglige progresjon evalueres, gjerne i samråd med kolleger som LIS har arbeidet sammen med i det daglige. Gruppeveiledning kan også benyttes for drøfting og erfaringsutveksling om mer generelle problemstillinger.
Som ledd i fagutvikling har LIS i gjennomsnitt fire timer fordypningstid per uke. Fordypningstiden tas ut som hele dager som er satt inn i tjenesteplanen.
For å sikre at LIS oppnår faglig progresjon og tilegner seg kompetansekravene i spesialistutdanningen, gjennomføres regelmessige kompetansevurderinger i dialog med veileder.
Dokumentasjon på oppnådde læringsmål og gjennomførte læringsaktiviteter utføres av supervisør, veileder eller evalueringskollegium, avhengig av hvilket læringsmål det gjelder. Ansvarsfordelingen fremgår av utdanningsplanen i Kompetanseportalen.
Oppnådde læringsmål loggføres i Kompetanseportalen (Dossier). Leder ved medisinsk avdeling har ansvar for sluttgodkjenning av læringsmål oppnådd ved Diakonhjemmet. Læringsmål som oppnås under rotasjonstjeneste, skal godkjennes ved det aktuelle rotasjonsstedet.
I del 3 deltar LIS i spesialitetsspesifikk internundervisning på 45 minutter per uke, i 42 uker per år i tillegg til den generelle indremedisinske undervisningen felles for avdelingen Temaene i undervisningen er knyttet til utdanningsplanens læringsmål, slik at både læringsaktiviteter og læringsmål kan godkjennes etter deltakelse.
Både LIS og overleger har ansvar for presentasjoner under internundervisningen.
Utdanningsløpet har en ansvarlig overlege som har ansvar for utarbeidelse og oppsett av planen for internundervisning.
I henhold til planen er det avsatt fem dager til kurs eller kongresser i vår- og høstsemesteret. Ytterligere kurstid kan innvilges individuelt.
Diakonhjemmet er blant sykehusene i landet, utenom universitetssykehusene, med størst forskningsproduksjon. Det er betydelig forskningsaktivitet, spesielt innen revmatologi, psykiatri og psykofarmakologi, men også innen indremedisinske fag. Sykehusets visjon er at all forskning skal være klinikknær og bidra til bedre behandling for pasientene.
Sykehuset har et eget forskningsutvalg som arbeider for å stimulere og legge til rette for forskning i avdelingene. LIS får grunnleggende opplæring i forskningsmetode, og forskningsresultater formidles gjennom fagmøter, seminarer og andre arenaer ved sykehuset. LIS som ønsker det, har gode muligheter til å delta i forskningsprosjekter.
Det forventes at LIS i del 3 deltar i forskning, fagutvikling eller kvalitetsforbedrende prosjekter.
For del 3 av utdanningen innen blodsykdommer vil avdelingen ha en overlege og en LIS som er utdanningsansvarlig for fagområdet. Disse vil sammen ha ansvar for oppsett av internundervisning og fortløpende vurdere behov for endringer i utdanningsopplegget.
Praktiske ferdigheter innlæres i klinisk arbeid under supervisjon. En stor del av dette vil foregå i det daglige virke og ved at LIS oppsøker de mulighetene som avdelingen byr på.
Det arrangeres HLR-kurs årlig, ofte på simuleringssenter. Årlig gjennomgang av EMU (elektromedisinsk utstyr). I tillegg gjennomføres det BEST-øvelser i Akuttmottaket hver annen uke som vakthavende leger den aktuelle dagen kan delta på.
Alle nyansatte LIS-leger deltar på et todagers kommunikasjonskurs etter ansettelse.
LIS-leder eller avdelingsleder v/avdeling for medisinske leger, Klinikk for medisin
Sentralbord tlf.: 22 45 15 00
E-postadresse: postmottak@diakonsyk.no