Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Offentlig utdanningsplan

Felles kompetansemål for LIS 2/3

Felles kompetansemål er viktig for å skape spesialister som er gode på blant annet etikk, kommunikasjon og samhandling med pasienter og kollegaer.

Felles kompetansemoduler på Diakonhjemmet sykehus

Felles kompetansemål (FKM) omfatter samlet 74 læringsmål hvorav 24 skal gjennomføres etter at LIS 1 utdanningen er avsluttet. Disse læringsmålene strekker seg således gjennom hele utdanningsforløpet til den enkelte lege i spesialisering (LIS). Læringsmålene dekker et sett grunnleggende ferdigheter alle leger må ha for å fungere optimalt i legerollen.

Se LMS-kurs for våren 2025 (PDF)

Når det gjelder bruken av LMS i FKM læringsmål nr. 51 og 55 skal LIS være observatør eller delta. Et minimum er å høre på legens undervisning og ha en dialog med foreleser i etterkant. Oppgaven til LIS mens de deltar på LMS er å ha fokus på enkelte tema, for eksempel kommunikasjon. I tillegg gi foreleser tilbakemelding i etterkant.

Se årshjul for smågruppeundervisning LIS 2025 (PDF)

Felles kompetansemål (FKM) består av et sett av læringsmål og kommer i tillegg til kliniske læringsmål. FKM gjelder for alle spesialiteter og strekker seg gjennom hele utdanningsforløpet. Læringsmålene reflekterer legens ulike roller og gir den grunnleggende kompetansen som alle leger må ha for å fungere optimalt i legerollen.
Læringsmålene i de felles kompetansemodulene er inndelt i følgende områder:

  • Etikk
  • Forebygging
  • Forskningsforståelse
  • Kommunikasjon
  • Kunnskapshåndtering
  • Kvalitet og pasientsikkerhet
  • Lovverk
  • Pasient- og brukermedvirkning
  • Pasient- og pårørende opplæring
  • Samhandling
  • Systemforståelse, organisasjonsutvikling og ledelse.

Tema i felles kompetansemodul gjennomgås ved kurs, fellesundervisning og veiledning.

Etikkundervisning

På Diakonhjemmet sykehus ønsker vi at etikkundervisningen skal oppleves relevant for det kliniske arbeidet. Undervisningen skjer i samarbeid med sykehusets klinisk etiske komite (KEK). Det gis innføring i etiske prinsipper og SME-modellen/6-trinnsmodellen som metode for klinisk etisk refleksjon (1)..

(1) SME-modellen (med.uio.no)

Klinisk kommunikasjon

Sykehuset har aktive forskningsmiljøer som bidrar i undervisning og gruppeveiledning om forskningsrelaterte tema. Undervisning i klinisk kommunikasjon ivaretas ved kommunikasjonskurset «Fire gode vaner», som er godt innarbeidet på sykehuset (2). Øvrige tema gjennomgås ved forelesninger, e-læringskurs, eksterne kurs og diskuteres i gruppe- og individuell veiledning.  

(2) Fire gode vaner – Diakonjemmet sykehus

Prosjektoppgaven «Kunnskap og forbedring» skrives på bakgrunn av deltagelse i et kvalitetsforbedringsprosjekt. Denne kan skrives i gruppe om ønskelig, og det legges til rette for forberedelse i ett av FKM-kursene.

Konferanser og kurs (helsedirektoratet.no)

Beskrivelse av læringsmål, anbefalte læringsaktiviteter og vurderingsmetoder.
 

 

Sist oppdatert 17.12.2025